Formannskapsmedlemmene fra H, FrP, V og KrF i Asker fremsetter i et innlegg i Budstikka en rekke usanne påstander som ikke kan stå uimotsagt, og skyver alt ansvar for styring av egen kommune over på regjeringen.
Asker er en skattesterk kommune med et vesentlig høyere inntektsnivå i befolkningen enn de fleste andre kommuner. Systemendringene er et nullsumspill. Det er en rekke folkerike skattesvake kommuner på det sentrale østlandsområdet som vinner på endringene i inntektssystemet, for eksempel Drammen, Lillestrøm, Fredrikstad, Sarpsborg, Ullensaker, Ringerike, Kongsberg, Rælingen, Skien og Indre Østfold. Disse ti kommunenes gevinst tilsvarer omtrent det beløpet Asker taper. Alle disse kommunene har tilfeldigvis Høyre-ordførere. Ingen av dem har etter vår erfaring fremsatt noe krav om reversering av inntektssystemet eller kritisert regjeringen for endringene. Bortsett fra Høyres ordfører i Larvik da, som ønsket 100 % utjevning. Noe som for Askers del ville betydd 475 mill. kr.
Regjeringen øker kommunerammen med 1,5 milliarder i forbindelse med innføringen av det nye systemet. Dette beløpet fordeles ulikt mellom kommunene ved at det tar hensyn til hvilke inntekter kommunene har fra eiendomsskatt, salg av konsesjonskraft, utbetalinger fra havbruksfondet og liknende. Kommunene får mellom 30 og 340 kroner pr innbygger. De som får minst er små distriktskommuner med store egne inntekter, som Bykle og Frøya. Asker får 215 kr pr innbygger av denne bevilgningen. Bærum mottar 104 kr og Drammen 331 kr.
Den gjentakende argumentasjonen om at Asker taper mot små distriktskommuner er feil, og det blir ikke mer riktig av at man stadig gjentar det. Skulle tro det var under deres verdighet å snakke usant i en så viktig sak.
Det er Stortinget som bestemmer hvilke oppgaver kommunene skal ha ansvaret for, og i stor grad hvordan de skal løses. Det er også Stortinget som har ansvaret for hvordan dette finansieres. Derfor har Stortinget vedtatt at det skal være en større utjevning av skatteinntektene mellom kommunene. Alternativet ville være at staten betalte for alt uten et kommunalt selvstyre på økonomi som vi har i dag, men det er en politikk som verken Senterpartiet eller andre partier tar til orde for – så vidt vi vet.
Asker er som vi vet en sammenslått kommune og mottar derfor også «inndelingstilskudd» fra staten i 15+5 år etter sammenslåing. Dette utgjør over 33 millioner kroner og prisjusteres hvert år.
Asker nyter i tillegg godt av ulike overgangsordninger i forbindelse med innføringen av det nye inntektssystemet. Inntektsgarantiordningen og overgangsordningen for skatt innebærer at kommunen skjermes med over 90 millioner kroner første år. At endringene i inntektssystemet innføres «over natta» og uten overgangsordning er dermed ikke riktig.
Med de økonomiske forutsetningene Asker kommune har, også etter det nye inntektssystemet, er det en ansvarsfraskrivelse å peke utelukkende på regjeringen slik H, FrP, V og KrF i Asker gjør.