Buss for båt er bedre enn båt for buss på Mjøsa
Flertallet i fylkestinget mener at det er en kjempegod ide å bruke 70 millioner på to hurtigbåter som skal gå mellom Hamar og Gjøvik mellom mai og september og at vi skal bruke over 10 millioner hvert år på å drifte dette denne korte båtsesongen. Senterpartiet vil heller bruke skattepengene på å løse andre viktige behov for innbyggerne i Innlandet som bedre rutetilbud, videregående skoler, drift- og vedlikehold av fylkesveier og ikke minst å utbedre alle broene våre.
Rapporter som er levert om hurtigbåt på Mjøsa gir på ingen måte grønt lys for at dette er en god ide. Det er et risikoprosjekt økonomisk og vi har i dag store kostnadsøkninger innenfor kollektivtrafikken og økt behov for skoleskyss fordi flere videregående skoler er lagt ned. Da må vi prioritere å sikre det vi har i dag framfor å presse fram dette risikoprosjektet, nok en gang med knapt flertall i fylkestinget.
Det står tydelig i saksgrunnlaget at en båt på Mjøsa ikke vil føre til færre biler langs veiene. Da sparer vi ingenting på klimautslipp for disse millionene. Samtidig må de som skal ta båten først komme seg til kaiene, og det betyr at vi ikke kan kutte rutetilbud knyttet til hurtigbåtene. Da blir det store spørsmålet hvilke ruter vi skal kutte for å finansiere dette?
Passasjergrunnlaget er høyst usikkert. I saken fikk vi opplyst at det måtte opp i 600 passasjerer pr. dag for at dette skulle lønne seg, men da var det to avganger med båter som tar 50 passasjerer. Nå er det båter som tar 30 passasjerer som ligger til grunn, og da har vi snart halvert et allerede overoptimistisk passasjergrunnlag.
Dette blir i praksis bare et tilbud på sommerstid og da blir det mer et reiselivs- og kulturtilbud enn et pendler- og studenttilbud. Senterpartiet mener derfor at vi skal være positive til private initiativ som vil etablere båtforbindelser på Mjøsa i sommersesongen i stedet.
Når vi vet at vintrene fortsatt kan være kalde og isen legger seg, hjelper det heller ikke på at båten er nedskalert og på ingen måte er en isbryter. Senterpartiet mener at innbyggerne rundt Mjøsa vil ha mye mer nytte av en buss for båt som går hele året enn en båt for buss som bare går deler av året. Mellom Gjøvik og Lillehammer går det en «ekspress-buss» morgen og kveld som tar 43 minutter mellom skyss-stasjonene. Dette ønsker vi å legge til rette for mellom Gjøvik og Hamar også.
Vi har over mange år jobbet med areal- og transportplanlegging for Mjøsbyen og fylkestinget vedtok i april 2020 at i det videre arbeidet med Mjøsbyen-samarbeidet skal det være fokus på klimautfordringene og at det skal gjenspeile seg i prioriteringene av tiltak knyttet til strategien. Det står også i vedtaket at en satsing på Mjøsbyen ikke skal gå på bekostning av utvikling av resten av Innlandssamfunnet. Det å bruke så mye penger på et tilbud som bare kan gå maks 6 måneder i året, uten å senke klimaavtrykket og som vil gå på bekostning av andre tilbud i Innlandet, er vi derfor veldig uenige i.
I tillegg vedtok Helse Sør-Øst å sende lånesøknaden for et nytt Mjøssykehus den 10. september. Blir sykehuset på Moelv en realitet, vil det føre til en kraftig økning av pendlere fra hele Mjøsbyen til Moelv. Dette må fylkeskommunen planlegge et rutetilbud for og det vil fort bli kostbart.
Det er bra med kreativitet, men vi må vurdere konsekvenser og realismen i prosjektet. Vi har fortsatt is på Mjøsa om vinteren, heldigvis, og derfor mener Senterpartiet at buss for båt er bedre enn båt for buss.