Bli med og bekjemp plastforurensing på Verdens Miljødag 5. juni

Sist endret: 27.09.2020

Årets tema for FN sin internasjonale miljødag er «Bekjemp plastforurensning».

Gjennom markering av dagen ønsker vi økt bevissthet omkring forbruket av plast. Plastavfall brytes ned, men forsvinner ikke -  og sakte men sikkert oppstår de bittesmå partiklene som kalles mikroplast.  Det er usikkert hvordan mikroplasten påvirker miljøet eller hvor skadelig det er, men ørsmå plastbiter blir funnet både i drikkevann og i næringskjeden. Det er derfor på høy tid å at vi tenker over hvordan vi bruker plast i hverdagen, og at vi gjør vårt beste for å resirkulere og redusere plastavfall.

Mange lokallag i Senterpartiet har lang tradisjon for å markere Verdens Miljødag, enten på selve dagen 5. juni, eller helgen som faller nærmest. Vi håper at så mange som mulig, også i år, vil være med og markere Miljødagen! Tagg gjerne bildene med egne hashtagger, eller bruk de ofisielle hashtaggene som FN har kampanje på - da vil bildene deres kanskje komme med i det globale albumet til FN. Offisielle FN-hashtagger: #WorldEinvironmentDay #BeatPlasticPollution

Mer om Verdens Miljødagen med nedlastbar brosjyre og idehefte med tips til aktiviteter her:  http://www.senterpartiskolen.no/aktuelt/verdens-miljodag-5.juni-2018

Denne artikkelen ble først publisert 22.05.2018