Bli med og bekjemp plastforurensing på Verdens Miljødag 5. juni

Årets tema for FN sin internasjonale miljødag er «Bekjemp plastforurensning».

Gjennom markering av dagen ønsker vi økt bevissthet omkring forbruket av plast. Plastavfall brytes ned, men forsvinner ikke -  og sakte men sikkert oppstår de bittesmå partiklene som kalles mikroplast.  Det er usikkert hvordan mikroplasten påvirker miljøet eller hvor skadelig det er, men ørsmå plastbiter blir funnet både i drikkevann og i næringskjeden. Det er derfor på høy tid å at vi tenker over hvordan vi bruker plast i hverdagen, og at vi gjør vårt beste for å resirkulere og redusere plastavfall.

Mange lokallag i Senterpartiet har lang tradisjon for å markere Verdens Miljødag, enten på selve dagen 5. juni, eller helgen som faller nærmest. Vi håper at så mange som mulig, også i år, vil være med og markere Miljødagen! Tagg gjerne bildene med egne hashtagger, eller bruk de ofisielle hashtaggene som FN har kampanje på - da vil bildene deres kanskje komme med i det globale albumet til FN. Offisielle FN-hashtagger: #WorldEinvironmentDay #BeatPlasticPollution

Mer om Verdens Miljødagen med nedlastbar brosjyre og idehefte med tips til aktiviteter her:  http://www.senterpartiskolen.no/aktuelt/verdens-miljodag-5.juni-2018