Første samling for unge folkevalgte Senterpartister

I helgen som var, 31.januar – 2.februar, samlet rundt 60 Senterungdommer seg på Sørmarka kurs- og konferansehotell. Årsaken til dette? De er alle folkevalgte Senterpartister, og de skulle delta på historiens første samling arrangert spesielt for dem.

Samlingen som var kalt samling for unge folkevalgte var historiens første arrangement for folkevalgte Senterpartister under 30 år, eller som man også kalle dem unge folkevalgte Senterungdommer. Unge folkevalgte representanter er ikke noe Senterpartiet er ukjent med, fordi ved kommune- og fylkestingsvalget i 2019 fikk nemlig partiet 256 folkevalgte under 30 år. Av representantene som deltok på denne samlingen kunne man treffe Senterungdommer fra alle fylkene i landet, og alt fra kommunestyre representanter til ordførere. Blant de deltagende Senterungdommen var blant annet tre av de fem ordføreren til Senterungdommen, Viel Heitmann (Rollag kommune), Lars Fjeldstad (Osterøy kommune) og Ingrid Waagen (Tingvoll kommune).

Samlingen åpnet med et besøk av partileder Trygve Slagsvold Vedum. Han fortalt at unge folkevalgte aldri hadde vært mer viktig og at som folkevalgt hadde man et ansvar å lytte til velgerne i sin kommune. Videre på programmet for helgen var blant annet Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad, generalsekretær i Senterpartiet Knut M. Olsen, Kongsbergs ordfører Kari Anne Sand og leder for kommunikasjonsavdelingen i Senterpartiets stortingsgruppe Lars Vangen.

Senterungdommen er veldig fornøyd med det første arrangementet noensinne for unge folkevalgte Senterpartister og mener at dette var en givende helg med spennende innlegg og masse faglig påfyll for alle representantene som hadde mulighet til å delta. Lederen i Senterungdommen Torleik Svelle sa på avslutningen av samlingen:

Senterungdommen sine ungefolkevalgte er Senterpartiets sin gullbeholdning. Vi er mange ungdommer som har fått tillitt av velgerne, ikke fordi vi er unge. Fordi vi er dyktige og har tydelige politiske mål om å gjøre en forskjell i folk sin hverdag. Mange kjenner på de samme utfordringene, derfor er det utrolig bra at vi kan samles, dele erfaringer og spille hverandre gode. Politikk er lagsport og vi er et sterkt lag.