Senterungdommens stortingsvalprogram 2021

Nytt stortingsvalgprogram for Senterungdommen

Senterungdommen vedtok sitt nye stortingsvalgsprogram i starten av februar som satser på å skape gode liv i hele Norge, klok forvaltning og maktspredning. – Vi trenger fremoverlente løsninger som satser på hele landet, sier Torleik Svelle om det nye programmet.

5 – 7. februar hadde Senterungdommen programbehandling av deres nye stortingsvalgprogram. Selv om dette var den første digitale behandlingen av et så omfattende program for Senterungdommen besto likevel helgen av spennende debatter, besøk av gjester som parlamentarisk leder i Senterpartiet Marit Arnstad og ny fremoverlent politikk.

Senterungdommen har vedtatt et offensivt program der vi viser veien for hvordan Norge skal gjenoppbygges etter snart 8 år med sentraliseringen til Erna, Siv og gjengen. For at lokalsamfunnene vi er glade i skal bestå trengs det nye arbeidsplasser, ny industri og fremoverlente løsninger som satser på hele landet, sier lederen i Senterungdommen Torleik Svelle om det nye stortingsvalgsprogrammet til Sentertungdommen.

Som det står i innledningen til det nye stortingsvalgsprogrammet til Senterungdommen så er det viktigste med dette programmet å skape gode live i hele Norge, klok forvaltning og maktspredning. Et av tiltakene til Senterungdommen som skal gjøre dette mulig, og samtidig gjenoppbygge Norge etter snart 8 år med sentralisering, er at Senterungdommen ønsker å opprette et grønt investeringsselskap med minimum 100 milliarder i grunnkapital. Formålet med dette fondet er at det skal brukes til å skape nye grønne arbeidsplasser over hele landet som skal sikre vekst i distriktene, og samtidig kutte klimagassutslippene.

I tillegg til det grønne investeringsfondet til Senterungdommen så finner man blant annet tiltak som fokuserer på oppbygging av mobilnettet og bredbånd i hele Norge, sikre og billige ordninger for at ungdommer skal komme seg trygt hjem på natten og i helger og økt ressurser til psykisk helse i det nye programmet deres.

Det er viktig for Senterungdommen at samfunnet tilbyr alle som opplever psykiske plager den hjelpen de trenger. Derfor vil vi blant annet redusere ventetiden for behandling av psykisk helse, gi alle et forespeilt behandlingstilbud innen en uke og fjerne egenandel for unge opp til 25 år, sier politisk nestleder i Senterungdommen Emma Berge Ness.

Man kan lese hele det nye programmet på Senterungdommens nettside (nynorsk versjon kommer snart):