Senterpartilister i hele landet!

Årets lokalvalg nærmer seg og 1. april gikk fristen ut for å levere lister til årets valg. Senterpartiet har aldri før stilt liste i en så stor andel av landets kommuner og til høsten kan 99,7% av landets stemmeberettigede stemme på en senterpartist i sin kommune.

Med regjeringens sammenslåing av fylker og kommuner vil Norge ha 11 fylker og 356 kommuner 1. januar 2020. Etter godt arbeid fra medlemmer i hele landet kan innbyggere i 353 av landets kommuner stemme på en senterpartist ved kommunevalget i høst!

Senterpartiet stiller egne lister i 344 kommuner. I fem andre kommuner har vi felleslister og i fire til er det senterpartimedlemmer på bygdeliste. 99,7% av landets stemmeberettigede har mulighet til å gi sin stemme til senterpartikandidater i både kommune og fylkesvalg.

Framgang i hele Norge

I løpet av våren har meningsmålinger fra hele landet vist en positiv trend for Senterpartiet. Nasjonalt snuser partiet på rekordstor oppslutning, samtidig som man i mange kommuner gjør store byks framover på lokale meningsmålinger. Av gode eksempler på at Senterpartiets politikk er viktig i hele landet kan Oslo og Troms og Finnmark trekkes fram. I Oslo ligger Senterpartiet an til å få bystyrerepresentant(er) for første gang siden 1995. Samtidig har Troms og Finnmark Senterparti målinger på over 20%. Det er ingen tvil om at politikk nær folk trengs i hele Norge.

Over 2 000 representanter

Ved valget i 2015 fikk Senterpartiet inn 1774 by- og kommunestyrerepresentanter. 105 av våre medlemmer har vært ordførere og 95 varaordførere. Med gode målinger i ryggen ligger det an til at tallene vil bli atskillig høyere etter årets valg.

Nettstedet pollofpolls.no gjør hver uke en utregning med prognoser for antall representanter dersom det hadde vært valg nå. De siste sju ukene ville Senterpartiet i følge poll of polls vært partiet med flest representanter rundt om i landet. Mest sannsynlig vil vi ha godt over 2000 representanter som kan kjempe for Senterpartipolitikk i by- og kommunestyrer når det nærmer seg jul, noe som gir god motivasjon inn mot valgkampen!