Torleik Svelle, leder i Senterungdommen: Sentralstyret i Senterungdommen har vedtatt tre nye resolusjoner som blant omhandler matmerking og svømmeopplæring.

Senterungdommen ønsker merking av importvarer og styrket svømmeopplæring

I helgen 18 – 20. februar hadde Senterungdommen sentralstyremøte på kontoret i Oslo. I tillegg til de organisatoriske sakene som ble behandlet, ble det også vedtatt tre nye resolusjoner. Resolusjonene som ble vedtatt omhandlet merking av mat, stans import av storfekjøtt fra SACU-landene og svømmeopplæring.

Gjer handleturen enkel og forutsigbar

Senterungdommen mener at å ta seg en handletur i matbutikken har blitt en vanskelig affære om dagen om du ønsker norske kvalitetsprodukter. De mener at det må bli enklere for forbrukerne å gjøre beviste valg i butikken, derfor vil de blant annet advaremerke produkter som bidra til svekken av norsk matproduksjon og verdiskapning.

Les hele resolusjonen her.

Stans importen av tollfritt storfekjøtt fra SACU-landene

Det meste av det utenlandske storfekjøttet vi finner i de norske butikkene i dag kommer fra SACU-landene (sørafrikanske tollunionen) og da spesielt fra Namibia og Botswana. Senterungdommen er positiv til å bruke frihandel som et virkemiddel til å utvikle økonomien til fattige land. Likevel må vi ikke risikere å utsette selvforsynte og sårbare norske landbruksvarer i en slik frihandel. Senterungdommen vil derfor blant annet erstatte den tollfrie kvoten av storfekjøtt i avtalen med andre produkter som Norge ikke har som mål å være selvforsynt av.

Les hele resolusjonen her.

Ja til en styrket svømmeopplæring

I dag er det slik at bare 6 av 10 voksne nordmenn oppgir at de kan svømme 200 meter eller lenger, noe som bekymrer Senterungdommen. Svømming i skolen er EN av de viktigste egenskapene vi lærer i det norske skoleverket, fordi her lærer eleven livsviktig kunnskap som redder liv. Senterungdommen vil derfor blant annet at kommunene skal sikres økonomiske rammer til å utvikle og opprettholde et tilfredsstillende tilbud av svømmehaller.