Flytilbud
Flytilbudet og flyplassnettet er avgjørende for bosetning, næringsliv og beredskap i distriktene, og Senterpartiet vil sikre drift og utvikling av kortbanenettet gjennom offentlig eierskap i Avinor. Prisen på flyreiser har stor betydning for utvikling og utjevning i landet, og partiet har fått gjennomslag for halverte makspriser og vil gå for ytterligere forbedring. Det legges stor vekt på å gjøre den nasjonale luftfarten til en pioner innen null- og lavutslipp.
Senterpartiet vil:
- Sikre drift og utvikling av alle flyplassene på kortbanenettet.
- Styrke rutetilbudet og redusere prisene på flyruter i distriktene og holde fast ved ordningen med statlige rutekjøp i luftfarten.
- Fjerne flypassasjeravgiften.
- Sikre at vi får mest mulig flybevegelser ut av det statlige flyrutekjøpet ved å vurdere hele innretningen på kjøpet, herunder vurdere beboerordning.
- Sikre gode rammevilkår for drift og utvikling av de regionale flyplassene som ikke er en del av Avinor-systemet.
- Fortsette å legge til rette for at Norge blir en arena for testing og utvikling av null- og lavutslippsfly og stimulere til at null- eller lavutslippsteknologi tas i bruk.
- Stille ambisiøse krav til innblanding av bærekraftig biodrivstoff på lengre innenlandske flyruter.
- Sørge for at planene om en tredje rullebane på Gardermoen blir skrinlagt.
- Bidra til at norsk luftfart baserer seg på virksomheter som har ordnede lønns- og arbeidsforhold og hvor friheten til fagorganisering og krav til sikkerhet blir respektert.
- Arbeide internasjonalt for at alle flyreiser skal inkluderes i klimaavtaler.
- Fremme et norsk initiativ til reforhandling av Chicago-konvensjonen med sikte på økte avgifter på internasjonale flyreiser, slik at all internasjonal flytrafikk tar sin andel av utslippsreduksjoner og omstilling.