Dyrere melk og mat med Høyre

Publisert: 19.12.2023 #Vestfold

En av de aller viktigste distriktsnæringene er landbruket. Senterpartiet er opptatt av norsk matproduksjon, matsikkerhet og sjølforsyning, skriver Kathrine Kleveland.

- av Kathrine Kleveland (Sp), stortingsrepresentant for Vestfold om medlem av Stortingets kommunal- og forvaltningskomite

I budsjettdebatten på Stortinget nylig ble jeg utfordret av Høyre på endringer i konkurransefremmende tiltak i meierisektoren og resultatene av dem. Jeg er selvsagt opptatt av gode liv og arbeidsplasser på Røros og Alvdal, slik jeg er med alle andre norske kommuner. Den eneste aktøren som henter melk i hele landet, er Tine. Tine er med på å opprettholde små og mellomstore bruk landet over. Det er Tine som henter melk i alle kriker og kroker av Alvdal. Det er Tine som tar imot melk og holder produksjonen i gang i jul og påske, Ikke Q-meieriene.

Det kan ikke påvises at Q-Meieriene eller Rørosmeieriet har høyere distribusjonskostnader fra meieri til butikk enn Tine. Q-meieriene har 40-50 prosent markedsandel for drikkemelk i sentrale strøk og Rørosmeieriet er markedsleder for økologisk drikkemelk. Dette er en helt annen situasjon enn da distribusjonstilskuddet ble innført.

Konkurransemuligheter innenfor meierisektoren er fortsatt godt til stede. Det er også viktig å ha med seg at selv med endringene får Q-meieriene fortsatt 100 millioner i rene subsidier fra staten.

Høyrerepresentanten Lønseth sa i debatten at regjeringen ville gi forbrukerne dyrere mat. Det er Høyre som i sitt budsjettforslag gir oss dyrere mat og melk.

Høyre vil innføre en CO2-avgift for landbruket på 100 kr pr tonn CO2. Det medfører en avgiftsøkning på 450 millioner.

Høyre foreslår å fjerne fritak for miljøavgift på engangsemballasje med 525 millioner. Det gjelder for melk- og kakaoprodukter.

De to avgiftene betyr dyrere mat for folk, og hver eneste melkekartong vil bli 1,59 kroner dyrere. Ei krone her og ei krone der, uten at bonden skal sitte igjen med noe mer. Samtidig gjør Høyre et samlet nedtrekk for landbruket på omkring 2,5 milliarder kroner i sitt alternative budsjett for 2024.

Vi har startet med en opptrapping av bondens inntekt, som Høyre ikke støtter. En opptrapping som er viktig for at flere vil velge å produsere melk og andre matvarer til oss i fremtiden.

Senterpartiet mener at norsk matproduksjonen skal styrkes, ikke legges avgift på!

Regjeringen vil styrke matproduksjonen gjennom å opprettholde Norges viktigste distriktsnæring, landbruket. Det skal vi fortsette med.

God jul landet rundt med mest mulig norsk mat og drikke på bordet!