Tiltak for å øke oppslutning om samisk språkundervisning
«Frafall blant elever i samisk språkundervisning, særlig i Sør-Norge, er en utfordring som kan føre til svekket språklig og kulturell identitet blant samisk ungdom. Dette truer bevaringen av det samiske språket på lang sikt.»
Resolusjon vedtatt på landsmøte i Senterpartiets samepolitiske organisasjon 01.09.2024
Bakgrunn
Frafall blant elever i samisk språkundervisning, særlig i Sør-Norge, er en utfordring som kan føre til svekket språklig og kulturell identitet blant samisk ungdom. Dette truer bevaringen av det samiske språket på lang sikt. For å motvirke denne utviklingen er det avgjørende å styrke tiltakene som sikrer at elever føler en sterk tilknytning til språket, opplever trygghet i læringsmiljøet og har tillit til undervisningens verdi.
Senterpartiet skal jobbe for
1. Økt informasjon og bevisstgjøring: Gjennomføre målrettede informasjonskampanjer som formidler betydningen av samisk språkopplæring til elever, foreldre, lærere, skoleledere og skoleeier. Dette vil bidra til at elevene opplever nærhet til sitt språk og sin kultur. Innføre obligatorisk 40 timers kurs om urfolk, samisk barns språkrettigheter, samisk språk, kultur og samfunnsliv, for skoleledere i grunn og videregående skole.
2. Støtte til samiske lærere: Tilby etterutdanning, veiledning og nødvendige ressurser til samiske lærere for å sikre en undervisning av høy kvalitet. Dette vil skape et trygt og støttende læringsmiljø som fremmer elevenes språklige utvikling. Og premierer skoler for hver elev som gjennomfører ti år med samisk språkundervisning.
3. Tilpasning av undervisningstilbudet: Utvikle fleksible og tilpassede undervisningsopplegg som møter elevenes individuelle behov og interesser. Dette kan inkludere bruk av digitale verktøy og alternative læringsmetoder som gir elevene en nærhet til språket og dets praktiske anvendelse.
4. Forbedre stipendordninger: Revidere og styrke eksisterende stipendordninger for elever som velger samisk språkundervisning. Økte stipendbeløp og bedre tilrettelegging for søknadsprosesser vil gi elevene tillit til at deres valg av språkundervisning er økonomisk og personlig støttet.
5. Økonomisk støtte til hospiteringsuke på samisk skole: Gi økonomiske støtten til hospiteringsuker for å sikre at alle elever som deltar i samisk språkundervisning får mulighet til å delta, uavhengig av foreldrenes økonomi. Dette tiltaket vil redusere økonomiske barrierer og sikre at flere elever får en sterkere tilknytning til språket og kulturen.
6. Samisk leirskole hvor også foreldre er med: Organisere en samisk leirskole som inkluderer både elever og deres foreldre og sikre at dette ikke blir en stor økonomisk utgift for familiene. Ingen elev eller forelder skal være nødt til å avstå fra deltakelse på grunn av økonomi. Økt offentlig støtte og samarbeid med relevante aktører skal bidra til at alle som ønsker å delta, får muligheten til det. Dette vil skape en trygg og inkluderende læringsopplevelse som styrker både elevenes og foreldrenes forståelse og engasjement for samisk språk og kultur.
7. Samisk hospitering/leirskole som lovpålagt rettigheter: Kommunene bør bli økonomisk ansvarlig til å gi støtte for at barn og foreldre skal kunne delta på hospitering/leirskole.
8. Arbeide for etablering av samisk språkombud som foreldre kan melde fra når de møter utfordringer i opplæring