Ukraina

Sp: Norge er viktig for vestlig forsyningssikkerhet

Senterpartiet lover fortsatt sterk støtte til Ukrainas forsvarskamp og gjenoppbyggingen av landet. Samtidig mener Senterpartiet at Norge skal stille opp for vestlig forsyningssikkerhet med vår produksjon av olje og gass, marine matressurser og shipping.

I en resolusjon som Senterpartiets landsmøte vedtok fredag ble det slått fast at Russlands folkerettsstridige angrepskrig på Ukraina er et angrep på våre felles demokratiske verdier, og en alvorlig trussel mot internasjonal fred og sikkerhet.

−Norge har stilt opp humanitært og militært for å støtte Ukraina i sin frihetskamp. Det vil vi fortsette å gjøre også i tiden fremover. Regjeringens Ukrainaprogram som ble vedtatt med et bredt flertall på Stortinget vitner om nettopp dette, sier Marit Arnstad, parlamentarisk leder for Senterpartiet.

− Samtidig tar vi innover oss de ringvirkningene som den russiske krigføringen medfølger. Energi og mat har blitt våpen i en konflikt. Med Norges posisjon i nord, med betydelige ressurser innen energi i form av olje og gass, marine matressurser og shipping, skal vi spille en viktig rolle i vestlig forsyningssikkerhet og fortsette å prioritere matsikkerhet i vår utviklingspolitikk, sier Arnstad.