Massiv sentralisering truer nærdemokratiet - Senterpartiet sier stopp!

Senterpartiet står støtt i kampen for levende lokalsamfunn og ekte folkestyre.
Videregående skoler, fylkesveier og kollektivtransport bør fortsatt styres av folkevalgte på fylkesnivå. Høyres plan om å legge ned fylkeskommunen er en plan for massiv sentralisering.
Akershus Senterpartis førstekandidat til stortingsvalget, Sigbjørn Gjelsvik, har bred politisk erfaring, også som statsråd i nettopp Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD):
- Det er jo noen oppgaver vi mener det er klokt å ha på et nivå over kommunene, fordi det krever samarbeid på tvers av mange kommuner i et større område. Mens beslutninger om barnehage, grunnskole og eldreomsorg hører godt hjemme nært innbyggerne i den enkelte kommune, så er det fornuftig å ha et regionalt nivå hvor man har ansvar for oppgaver som fylkesveier, videregående opplæring og kollektivtrafikk. Hvis fylkeskommunene fjernes, så blir realiteten en massiv sentralisering til staten, langt vekk fra de som har skoa på. Dette vet vi fra erfaring, sier Gjelsvik.
-De borgerlige partiene slo flere kommuner i Akershus sammen sist de satt med makta, også flere av de med tvang. De lovet en frivillighetslinje sist, så når de bedyrer dette nå, så har det null troverdighet. De stemte jo til og med imot forslaget Senterpartiet fremmet på Stortinget nå rett før sommeren, hvor vi foreslo at kommuner ikke skal kunne slås sammen med tvang.
Else Marie Rødby har også erfaring med å bo i en ny og større kommune:
- Avstandene har uten tvil blitt større. Enten det er snakk om geografiske avstander - eller den følte avstanden. Jeg mener også vi kan merke at vi er en del av et mye større «maskineri» nå. Ting tar lang tid, det er krevende å holde seg godt oppdatert i en så stor kommune og vi har jo selvfølgelig lavere politisk representasjon fra vår del av kommunen enn da vi var vår egen kommune. I et kommunestyre på over 50 representanter er kun en håndfull fra gamle Hurum kommune. Det har selvfølgelig betydning.
Fram til 2019 var Hurum en kommune i Buskerud fylke, med 9 500 innbyggere og et areal på 156 km2.
- Navnet Hurum og identiteten som huring føler jeg på mange måter har gått helt tapt gjennom sammenslåingen, forteller Else Marie. - Nå er vi liksom bare «søndre Asker», og det er faktisk litt sårt. For å bygge felles identitet må man føle at man er på lag, og der tror jeg fortsatt det er en lang vei igjen å gå.
- Nedleggelse av velferdstilbud som helsestasjon og skole ville i alle fall ikke foregått i gamle Hurum på den måten som det har gjort nå i nye Asker! Det ville ikke sittet representanter i Hurum kommunestyre og stemt for nedleggelse av en skole eller en helsestasjon i egen kommune som man aldri har satt sine bein i nærheten av. Først var argumentasjonen at man måtte spare penger, men nå som det er tilført mange millioner kroner fra staten nettopp for å avhjelpe situasjonen, da er det plutselig andre argumenter som blir fremført – behov for større fagmiljøer eller for lave elevtall. Det er en ærlig sak å legge ned tilbud fordi man mener det er god politikk, men da må man si det!
Men, var virkelig alt bedre før, er det helt umulig å si noe positivt om den nye kommunen?
- Absolutt ikke, utbryter, Else Marie. - Den tida jeg satt i utvalg for plan og byggesak i Asker brakte meg ut på befaringer i hele den nye kommunen, som virkelig har utrolig mye å by på. Kriker og kroker både i gamle Røyken og Asker som jeg aldri hadde vært, og som er nydelige. Det er utrolig mange flinke og trivelige folk som det har vært en stor glede å bli kjent med!
Til dette nikker Thor Grosås samtykkende: -Jeg liker veldig godt alle de historiske, flotte stedene som vi har rundt i hele Lillestrøm kommune, og det store frivillige engasjementet som blomstrer rundt for eksempel Kjeller flyplass, Fetsund lenser og Blaker skanse.

- Samtidig savner jeg den oversiktlige kommunen hvor folkevalgte og ansatte hadde bedre kjennskap til hva som rører seg i hele kommunen. Nå har vi så mange skoler, så mange institusjoner, så mange frivillige organisasjoner at det er krevende å ha god oversikt. Det er heller ingen tvil om at vi var mye mer restriktive med nedbygging av dyrkamark i Fet enn hva Lillestrøm har vært, dessverre. Og slik jeg kjenner gamle Sørum kommune, hadde det aldri gått igjennom der at det skal være en svær vindturbinpark i Blaker!
Nå er det Else Maries tur å nikke samtykkende.
- Når vi snakker sammen nå har Arbeiderparti-regjeringen nettopp bestemt seg for å gå videre med Hurum-alternativet for å få på plass Europas største sprengstoffabrikk, og det med Asker-politikernes velsignelse, forteller hun.
- Jeg tror det er en historisk uklok beslutning på vegne av både Oslofjorden – og lokalbefolkningen. Det er så mye å si om den saken, men etter min mening kan verken Høyre eller Arbeiderpartiet snakke med noe snev av troverdighet om hensynet til Oslofjorden denne valgkampen. Ikke når man samtidig har gitt sin støtte til et prosjekt som åpenbart vil innebære økte utslipp i den samme fjorden. At kommunene rundt oss som med all sannsynlighet vil måtte ta et mye større ansvar for rensing og utslippskutt ikke har gitt uttrykk for større bekymring er bemerkelsesverdig. Men det er vel en mulig konsekvens som heller ikke er kommunisert så tydelig ut. At presset på utslippskutt for landbruket vil øke er jeg heller ikke i tvil om, de som lager maten vår har gjort og gjør utrolig mye for å redusere sine utslipp og må nå antagelig ta enda mer ansvar fordi vi aksepterer økte utslipp fra denne fabrikken. Ingen vet sikkert hva vi snakker om av volum i utslipp, eller hvilke stoffer det er snakk om, og det i seg selv er bekymringsfullt nok.
Det var flere som ønsket å utestenge Skedsmo, og tok til orde for å slå sammen kun Sørum og Fet. Det ble parert med legendariske “Det blir ikke varmere med to lik i kista”. Hvordan er temperaturen med tre lik i kista?
- Ja, det er en legendarisk kommentar, humrer Thor.
- Temperaturen har vært både iskald og på kokepunktet i løpet av disse årene i Lillestrøm. Hvis ikke Sp hadde fått gjennomslag for endringer i inntektssystemet til kommunene, hadde vi stått ovenfor fryktelige kutt i tjenestetilbudet. Jeg opplever ikke akkurat at kommunesammenslåingen har skånet oss for utfordringer, snarere tvert imot.
Stor, større, størst: Hvor vil grensene gå?
Tilbake til det større bildet og Gjelsvik. Hvis vi skal legge ned fylkeskommunen og overføre alle oppgavene til kommunene, hvilke kommuner vil vi få i Akershus da?
- Nå bruker de borgerlige partiene kommuner som Asker og Bærum som modell--kommuner med over 100 000 innbyggere. Det vil jo bli ei massiv sammenslåing av kommuner, en voldsom sentralisering, ei gullgruve for konsulentbransjen, og det vil nok en gang bety at massevis av kommunalt ansatte heller skal bruke tiden sin på å legge ned kommunen sin, enn å produsere de beste tjenestene til innbyggerne sine!
- NHO har tidligere tatt til orde for at det kun skal være fire kommuner i Akershus, én for hele Follo, én for øvre Romerike, én for nedre Romerike, i tillegg til sammenslåing av Asker og Bærum. Høyre i Akershus har fulgt opp og sagt at Romerike skal deles inn i to kommuner -én på Øvre og én på Nedre. For å bli store nok i Høyres øyne vil kommunene på Hadeland måtte legges ned og inngå i en større kommune, for eksempel med Øvre Romerike.
- Det er nesten så jeg ikke tør å tenke på hva dette vil bety for resten av landet vårt. Disse prosessene koster enormt med penger! Hvem skal betale regninga hvis Høyre får viljen sin og vi skal gå fra 250 til 100 kommuner? Vi snakker altså om flere titalls milliarder kroner i kostnader, og for hva? Det er galskap, rett og slett galskap!