Trenger vi tre rullebaner på Gardermoen?
Regjeringens ekspertutvalg tror det vil bli behov for en tredje rullebane en gang på siste halvdel av 2040-tallet.
Oslo lufthavn med to rullebaner har ca 28 millioner passasjerer i et normalår.
London Gatwick flyplass benytter en rullebane, men har en rullebane i reserve hvis hovedrullebanen ikke kan brukes. Gatwick hadde 43,2 millioner passasjerer i 2024.
London Heathrow flyplass utenfor London har to rullebaner og hadde 83,9 millioner passasjerer i 2024.
Naboen er flyger i Norwegian og flyr ofte til Gatwick. Han sier at det er kortere avstand mellom flyene til og fra Gatwick enn på Gardermoen, men ser ikke det som noe problem.
Så trenger vi virkelig å båndlegge areal til en tredje rullebane på Gardermoen?
Flesteparten av flygningene foregår sørover fra Gardermoen. Sånt sett kunne det kanskje være lurt å inngå samarbeid med de ikke -statlige lufthavnene i Rygge og Torp om behovet skulle oppstå?.