Gå til hovedinnhold

Trenger vi tre rullebaner på Gardermoen?

Skrevet av: Tom Arne Pedersen, leder av Lørenskog Senterparti
SEN_08108
Som det fremgår av Romerikes Blad 15.11.2025 har Regjeringen gjenåpnet spørsmålet om en tredje rullebane på Gardermoen, noe som fører til at store områder rundt flyplassen kan bli båndlagt.

Regjeringens ekspertutvalg tror det vil bli behov for en tredje rullebane en gang på siste halvdel av 2040-tallet.

Oslo lufthavn med to rullebaner har ca 28 millioner passasjerer i et normalår.

London Gatwick flyplass benytter en rullebane, men har en rullebane i reserve hvis hovedrullebanen ikke kan brukes. Gatwick hadde 43,2 millioner passasjerer i 2024.

London Heathrow flyplass utenfor London har to rullebaner og hadde 83,9 millioner passasjerer i 2024.

Naboen er flyger i Norwegian og flyr ofte til Gatwick. Han sier at det er kortere avstand mellom flyene til og fra Gatwick enn på Gardermoen, men ser ikke det som noe problem.

Så trenger vi virkelig å båndlegge areal til en tredje rullebane på Gardermoen?

Flesteparten av flygningene foregår sørover fra Gardermoen. Sånt sett kunne det kanskje være lurt å inngå samarbeid med de ikke -statlige lufthavnene i Rygge og Torp om behovet skulle oppstå?.