Plass til pendlere - tog som går og akseptable priser
Senterpartiet vil ha plass til pendlerne, høyere punktlighet og flere togavganger. Jernbanen må igjen bli noe østfoldingene kan stole på.
– I dag blir det nok overfylt igjen, sier konduktør Bjørge Huth mens pendlere strømmer om bord i toget i Halden. Lokfører Thor Heine Jakobshaug nikker.
– Jeg snakker daglig med frustrerte passasjerer som ikke rekker jobb, skole eller fly. Det kan ikke fortsette slik, sier Huth.
Toget må bli et reelt alternativ
- Skal flere velge toget, må det være plass til folk, gå ofte nok, og være pålitelig og rimelig. Det handler om mer enn infrastruktur. Det handler om hverdagen til folk, forteller Jakobshaug.
Senterpartiet deler Jakobshaugs betraktninger. I regjering har partiet senket bunnfradraget i pendlerfradraget fra 23 900 til 14 000 kr. Det betyr at langt flere pendlere nå får fradrag og lavere skatt.
Huth, som også er en sentral Sp-politiker i Moss legger til:
- Nå ønsker vi å utvide studentrabatten, slik at den også gjelder lærlinger, og gjøre tog mer lønnsomt for alle reisende. I tillegg vil vi bygge flere parkeringsplasser for pendlerne, sikre sømløse reiser på tvers av fylkesgrensene, og ha stabil mobildekning om bord.
I Østfold haster det med tre prosjekter
- Dobbeltspor Rygge–Fredrikstad, så vi kan få to tog i timen til Oslo.
- Opprusting og gjenåpning av Østre linje fra Rakkestad til Sarpsborg, for flere avganger og kortere reisetid.
- Ferdigstillelse av jernbaneprosjektet i Moss, med ny stasjon.
– Med dobbeltspor kan vi få høyere fart og flere avganger. Det er helt nødvendig, sier Jakobshaug.
Mer makt til folk – mindre til byråkratiet
Jernbanereformen fra 2017, som ble vedtatt av Solberg-regjeringen, har ført til ansvarspulverisering og forvirring.
- I dag er alt delt opp i en jungel av selskaper. Folk vet ikke hvem som har ansvar for hva, sier Huth.
Senterpartiet vil ha én samlet, offentlig jernbanesektor, med staten i førersetet. I tillegg ønsker de å redusere antall selskaper og si klart nei til konkurranseutsetting.
– Jernbanedirektoratet og Bane NOR har for mye makt. Vi mener mer av beslutningsmakten må flyttes nærmere folk, forteller Huth.
Toget på rett spor igjen
– Vi trenger ikke flere logoskifter. Vi trenger tog som går, sier Jakobshaug.
– Senterpartiet er i gang med å rydde opp etter Solberg-regjeringen – og har mer å gjøre. Stem Sp – så får vi toget på rett spor igjen, sier Huth.