Troms

Følg oss på Facebook

Ja til Troms – nei til tvang

En fersk meningsmåling gjort av NRK viser at folk i Troms vil splitte opp det tvangssammenslåtte storfylket.
Senterpartiet er krystallklare: Det første vi skal gjøre dersom vi får regjeringsmakt, er å oppløse Troms og Finnmark slik at Troms endelig blir et eget fylke igjen.

Fylkesårsmøte Troms Sp 20/2

Fylkesårsmøtet i Troms Senterparti er på Teams lørdag 20-21. februar 2021. Her finner du program og sakliste:

Senterpartiet fremmer forslag i revidert nasjonalbudsjett (RNB) om å styrke helikopterberedskapen i Nord-Norge med 21,5 millioner kroner, etter at regjeringen har varslet kutt av midler til helikopterberedskap i nord i sitt RNB.  Et av forslagene til Sp går på å videreføre tilstedeværelsen av et militært flerbrukshelikopter stasjonert på Kirkenes.  Stortingsrepresentant fra Senterpartiet, Sandra Borch, mener det er avgjørende for den totale beredskapen i Finnmark.

Sandra Borch foreslått av flest lokallag!

1. runde i nominasjonen til stortingslista for Senterpartiet i Troms er nå avsluttet. Nominasjonskomiteen har fått inn forslag fra 19 lokallag i Senterpartiet og Senterungdommen. Sandra Borch er foreslått av 19 av de som har gitt svar.

Senterpartiet krever tiltak for å sikre at varer og folk kommer fram i Nord-Norge

Senterpartiet er bekymret for de mange meldingene som kommer om at folk og viktige varer ikke kommer frem i Nord-Norge. I dag fremmer Senterpartiet forslag i Stortinget der de ber regjeringen sørge for at nødvendig person- og varetransport i Nord – Norge sikres. Nå må regjeringen ta ansvar for at varer og folk kommer fram i Nord-Norge.

Hilde C J Mietinen (SP) blir politisk rådgiver for Sp i fylkesrådet i Troms og Finnmark

Hilde C J Mietinen, tidligere nærings- og nordområdesjef i Finnmark fylkeskommune, blir politisk rådgiver for Senterpartiet i fylkesrådet i Troms og Finnmark fylkeskommune.

Raser mot nedlegging av helikopter på Bardufoss.

Da statsbudsjettet i dag ble lagt frem ble det klart at Regjeringen ønsker å flytte helikopter fra Bardufoss til Rygge. Regjeringen legger med sitt forslag opp til at 15 helikopter stasjoneres på Rygge, dvs at Bardufoss mister 6 av sine 9 helikopter.

Ja til Troms – nei til sammenslåing

Regjeringens regionreform har vært et planløst kaos helt siden unnfangelsen. Selv om deler av ledelsen i KrF tidligere i september gikk ut og sa at KrF vil sørge for et flertall for tvangssammenslåingene, er ikke kampen om Troms og Finnmark avgjort. Når Stortinget samles i oktober kommer Senterpartiet til å foreslå at Troms og Finnmark fortsetter som selvstendige fylker.

Regjeringen må selv ta ansvar for sammenslåingen av Troms og Finnmark

Troms Sp har gjennom hele prosessen gjort det klart at vi er i mot tvangssammenslåingen av Troms og Finnmark, slik Stortingsflertallet har vedtatt. Samtidig har vi forholdt oss til Stortingets vedtak i denne prosessen.

50 milliarder ekstra til Troms og Finnmark

Fylkestinget i Troms foreslår at det legges 50 milliarder ekstra på bordet over en tiårsperiode til investering i infrastruktur for å ivareta det nye gigantfylket Troms og Finnmark.

Les hele saken i Folkebladet

Spinning