Foto: Harald Herland

Gi en julegave til noen som trenger det!

Foto: Harald Herland

Vil du gi en julegave som kommer prosjektet i Nepal til gode? Vipps til 506624.

Det nærmer seg slutten på 2021 - enda et vanskelig år for svært mange. Korona-pandemien har skapt utfordringer i alle samfunn, men også andre kriser truer med å ramme utviklingsland aller hardest. Det gjelder også Nepal, hvor Senterpartiet har et samarbeidsprosjekt med Utviklingsfondet.

I skrivende stund er det i Nepal i følge WHO registrert ca. 819.000 smittetilfeller, og 11.500 registrerte døde. Her kan det være store mørketall – da det er lav testingsgrad mange steder. Helsevesenet klarer ikke å ta unna mengden av syke pasienter, og sykehusene mangler helt essensielle forsyninger og oksygen. I følge WHO er det kun 26% av hele befolkningen som er fullvaksinerte. Pandemien er størst utbredt i tre provinser i landet, blant annet Dang-provinsen hvor vårt prosjekt holder til. Dang-provinsen grenser til India i sør, og veldig mange migrantarbeidere måtte returnere fra arbeid i utlandet da pandemien slo til, og det var svak kontroll ved grensen.  Landet opplevde en svært lang periode med lockdown og politisk ustabilitet, men også kraftig regnvær etter monsun-sesongen.

Senterpartiet fikk i november en hilsen fra Utviklingsfondets programkoordinator i Nepal, Siv Helén Strømland, som skriver:

"Min første tur til Nepal på nesten to år, etter at pandemien sendte oss på hjemmekontor og holdt oss innenfor landegrensene, falt tilfeldigvis samtidig med oppkjøringen til klimatoppmøtet i Glasgow. Jeg gledet meg til å møte lokale partnere ansikt til ansikt igjen og var spent på å oppleve et Nepal som fremdeles er sterkt preget av pandemien. Jeg visste jo at våre målgrupper hadde hatt det særdeles vanskelig under nedstengingen av samfunnet, at mange mistet nesten all inntekt over natta, at folk hadde lite mat og store bekymringer. Covid-19 var et stort sjokk, spesielt for dem som allerede lever med fattigdom.

Mens verden var i gang med å diskutere klimapolitikk på aller høyeste nivå, dro jeg ut i felt for å snakke med småbønder på landsbygda i noen av våre prosjektområder. Som alltid møtte jeg inspirerende folk som jobber hardt hver dag for å skape varige endringer for familiene og lokalsamfunnene sine. Men besøket ble også preget av fortvilelse. Den årlige monsunen var endelig over, rishøstesesongen var i full gang, det så ut til å bli en god avling. Bøndene hadde høstet risen i åkrene sine og spredt aksene utover til tørking slik de pleier. Så kom regnet. På et tidspunkt ingen hadde forventet det. Som ingen kunne huske at hadde skjedd før. Og all risen, som skulle bli mat og inntekt, ble ødelagt. Den kunne ikke brukes til dyrefôr engang. Et nytt sjokk, en ny krise.

I Nepal jobber vi og partnerne våre sammen med lokalsamfunnene for å øke motstandskraften i møte med klimaendringer og andre sjokk. Det handler om å være forberedt, ha flere bein å stå på og kunnskap og ressurser til å gjøre det som virker på lang sikt. Og apropos Glasgow; Til nå har fattige land tapt tre ganger mer enn de rike på klimaendringene rent økonomisk, og pengene som legges på bordet fra rike land under toppmøtet er langt ifra nok. Vi, og småbønder på landsbygda i Nepal, krever mer. Takk for at du bidrar og trekker verden i riktig retning".

Vil du gi en julegave som kommer prosjektet i Nepal til gode? Vipps til 506624.

Foto: Tine Poppe