Trygve finansministerens kontor

Landets nye finansminister om valgkamp, valgseier og budsjett

Hver måned framover vil vi presentere en av våre statsråder og fagfeltet de har ansvar for. I dag starter vi med partileder Trygve Slagsvold Vedum.

I Finansdepartementet er høsten både høytidstemning og fylt med høye skuldre. 1500 milliarder skal fordeles før årsskiftet.

På et stort kontor i enden av en lang korridor møter vi landets nye finansminister, Trygve Slagsvold Vedum. Budsjettarbeidet er krevende, men smilet sitter fortsatt løst hos partiets leder. Han er opptatt av å rose det fantastiske laget av senterpartimedlemmer som sikret valgseieren tidligere i høst.

- Senterpartiet er det partiet som har gått mest fram for fjerde år på rad. Det er utelukkende på grunn av den enorme innsatsen medlemmene våre gjorde i valgkampen. Vi klarte å stå stødig selv om det var motvind i blant, så jeg vil si tusen takk for innsatsen til alle sammen!

I gang med jobben

-Norge har fått en Senterparti-Arbeiderparti regjering, det var det vi jobbet for hele veien. Nå har jobben med å gjøre folks hverdag litt enklere begynt. Det skal merkes at vi har fått denne tilliten allerede i neste års budsjett, forteller Trygve.

Og nettopp statsbudsjettet er hovedfokus de første ukene. For etter kun et par uker i stolen skal han mandag 8. november legge fram sitt tilleggsforslag til den forrige regjeringas budsjettforslag.

-Budsjettet som ligger i bunn er et Høyre-budsjett. Vi får ikke endret alt på de ukene her, men folk skal merke en tydelig retningsendring. Høyreregjeringa foreslo blant annet å øke fergeprisene med 25%, det er noe vi skal snu med en gang, forsikrer Vedum.

Et budsjett for hele Norge

Resten av budsjettet vil han ikke røpe mye fra, men han lover at Senterpartiets 2 500 lokale folkevalgte, og ikke minst innbyggere i norske kommuner, kan glede seg.

-Kommuneøkonomien må styrkes. Det handler om grunnleggende tilbud som sykehjem, skoler og barnehager. For oss er det også viktig at folk skal se igjen hovedsakene våre om nær folk i hele Norge. Så det må bli slutt på tvang og sentralisering, det må bli lettere å pendle og vi må styrke den nasjonale beredskapen.

- Vi har jo nå statsråder i mange viktig beredskapsdepartement med justisministeren og forsvarsministeren. Landbruk- og matdepartementet er også et viktig beredskapsdepartement selv om ikke alle alltid tenker på det. Et lands matforsyning er helt grunnleggende for beredskapen,.

Lars Erik Bartnes og Trygve Slagsvold Vedum.jpg
I GANG MED JOBBEN: Når intervjuet går mot slutten blir det en liten pause slik at statssekretær Lars Erik Bartnes kan få avklart noen tall med finansministeren.

Inviter statssekretærer

Før han stuper tilbake i budsjettarbeidet minner han om at lokallagene ikke må nøle med å invitere statssekretærer og politiske rådgivere til lokallagsmøter og andre arrangementer.

-Vi har blitt et enda større lag med en stor gjeng i regjering, og enda flere representanter på Stortinget så her er det muligheter. Det skal være kort avstand mellom regjeringsapparatet og lokallagene i Senterpartiet, oppsummerer Trygve Slagsvold Vedum.