Skolematdemonstrant2

Demonstrerer for skolemat

Sist endret: 25 07 2022

Utenfor lego-versjonen av Stortinget som står plassert i den ordentlige stortingsbygningen har det nå dukket opp en demonstrant for en av Senterkvinnenes hjertesaker. "Vi vil ha skolemat", står det på plakaten til en demonstrant med grønt antrekk og luftig frisyre.

Inne i Stortinget står en lego-modell av bygningen som er laget i forbindelse med Stortingets 150-årsjubileum av legokunstneren Matija Pužar. Det har i etterkant av plasseringen dukket opp demonstranter med ulike budskap på utsiden, slik det også gjør i virkeligheten.

Senterkvinnne har nå blitt kjent med at en legofigur med plakaten "Vi vil ha skolemat" i sommer har blitt passert utenfor det berømte kunstverket. Dette har gjennom mange år vært en viktig sak for Senterkvinnene. Og vi har så sterkt vi kan sagt fra til våre stortingspolitikere om at mat i skolen gir bedre læringsmiljø, mindre mobbing og bedre folkehelse.

Vi er veldig glad for at det finnes stortingsrepresentanter som er enige med oss i at skolemat er viktig. Figuren har sin opprinnelse som bordkort i et bryllup, der gjestene skulle kjenne seg igjen i figuren og budskapet, når de skulle finne sin plass.

Uten å avsløre hvem som har gjort dette vil de som kjenner saken nok kunne kombinere budskapet med det fargerike antrekket, den luftige frisyren og det store smilet. Det er imidlertid ingen grunn til å trekke figurens utseende inn i den opphetede debatten om kjønnsidentitet, de fleste lego-figurer er i utgangspunktet skapt som menn (selv om det også er i ferd med å endre seg).