Senterkvinnene krever at oljefondet selger seg ut av selskaper som støtter Israels virksomhet i de okkuperte områdene

Krigen i Gaza må stoppes og partene må komme til forhandlingsbordet. For å få til dette må Oljefondet legge press på Israel ved å trekke ut alle investeringer i selskap som støtter virksomhet i de okkuperte palestinske områder. Direkte økonomiske konsekvenser for krigføringen mot det palestinske folket ser ut til å være et av de få virkemidlene statsminister Netanyahu kan forstå.

2024 Wenche Skallerud

Ungdomskriminalitet: To tanker i hodet samtidig

Senterkvinnene er veldig glade for at justisdepartementet 13.august satte ned en ekspertgruppe som skal finne tiltak og hjelpe ungdom som begår kriminalitet. Barn og unge under 15 år må få reaksjoner når de begår alvorlige handlinger, samfunnet må beskyttes fra det de kan finne på, samtidig kan de ikke straffes som voksne. Samfunnet må finne måter å hjelpe dem til et liv som er bedre for både dem selv og fellesskapet, skriver Wenche Skallerud.

Lokal og nær beredskap

Beredskap blir et stadig mer aktuelt tema i politikken, og det omhandler et bredt spekter av saker, mange av dem må løses lokalt.

Moteklær er mikroplast rett ut i naturen

Klarer du deg med 5 nye klesplagg hvert år i tillegg til undertøy, sokker og strømper? Dersom vi klarer å redusere vårt kleskjøp til dette nivået, vil dette bidra svært store klimakutt. Av alle klimagassutslipp, står klesindustrien for 7%.

Styrk det psykisk helsevernet

Regjeringen har et uttalt mål om å styrke psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert behandling innen rus og psykiatri. Trass i dette raseres fagmiljø og institusjoner blir nedlagt. I Norge har vi i dag 3 senger for behandlingstilbud for mødre med fødselsdepresjon hvor mor får ha med seg babyen.  Psykisk uhelse koster, og man vet at barn av mødre med psykisk uhelse har økt risiko for emosjonelle- og adferdsproblemer. Hva koster det?

Bredden i Senterpartipolitikken må vises

Wenche Skallerud oppsummerte mange av Senterkvinnenes viktigste saker i sin tale til landsstyret i Senterpartiet.

Rekruttering til lærarutdanningane

Resolusjon vedtatt på Senterkvinnenes landsmøte 17.mars 2024:

Lærarmangelen i skule og barnehage er stor. På same tid ser vi at søkjartala til lærarutdanningane stuper. Dette er kritisk.

Effektiv forebygging av vold mot kvinner

Resolusjon vedtatt på Senterkvinnenes landsmøte 17.mars 2024:

Senterkvinnene er meget bekymret over voldsutviklingen og er opptatt av å finne tiltak som forebygger vold og som hjelper de som har et problem med sinne og aggresjon.

2022 Innvandrer-/asylsøker-kvinner på sykurs/norsk-opplæring/sosialt samvær hos Larvik Sanitetsforening

Støtte til opprustning og bygging av boliger til kommuner som bosetter flyktninger

Resolusjon vedtatt på Senterkvinnenes landsmøte 17.mars 2024:

Alle landets kommuner har igjen fått spørsmål om å bosette flyktninger. For mange begynner det å bli vanskelig å finne egnet bolig.

Auka kapasitet innan psykisk helse og rusbehandling

Resolusjon vedtatt på Senterkvinnenes landsmøte 17.mars 2024:

I debatten om rusreforma, som aldri vart vedteken, men likevel delvis implementert i politiets praksis, var det brei einigheit om at behandling skulle vere prioritert framfor straff. No sit vi att med ein praksis som har fjerna strafferettsleg handlingsrom utan å erstatte det med behandling. Målet må jo likevel vere å få på plass auka bruk av behandling. Det fordrar at vi tek godt vare på dei plassane med høg kompetanse innan rusbehandling som vi har i dag, samstundes som vi bygger vidare på dei og aukar kapasiteten.