Gå til hovedinnhold

Utjamning av forskjeller – skolemat som verktøy!

sosial skolemat overskrift

Senterkvinnene driver politikk for å utjamne forskjeller. Vi mener flere forsøksordninger med skolemat må komme i gang allerede i 2025.

Skolemat er mer enn bare mat. Det er et viktig verktøy for å fremme helse, læring og sosial utjevning. Selv om det er utfordringer knyttet til implementeringen, er fordelene store. Senterkvinnene vil fortsette å arbeide for at alle barn i Norge skal få tilgang til et sunt og næringsrikt skolemåltid, og vi er glade for at Senterpartiet nå tar dette på alvor. Dette er en del av en helhetlig politikk for bedre folkehelse og sosial utjevning.

Senterpartiet har i regjering vært med å vedta ambisjonen om å innføre skolemat. Dette er i tråd med partiets mål om å fremme folkehelse og redusere sosiale forskjeller. Senterpartiet ser også på skolemat som en del av en bredere strategi for å styrke folkehelsen og utjevne sosiale helseforskjeller. Partiet ønsker å sikre at alle barn, uavhengig av bakgrunn, får de samme mulighetene til å lykkes i skolen og i livet.

- Et sunt kosthold er avgjørende for barns utvikling og læring. Skolemat kan bidra til å sikre at alle barn får i seg næringsrik mat, uavhengig av deres sosioøkonomiske bakgrunn. Dette er spesielt viktig i en tid hvor vi ser økende sosiale forskjeller i kostholdsvaner.

- Forskning viser at barn som spiser regelmessig og sunt, presterer bedre på skolen. Et skolemåltid kan bidra til bedre konsentrasjon og læring gjennom skoledagen.

- Skolemat kan være et verktøy for sosial utjevning. Ved å tilby et felles måltid, kan man redusere forskjellene mellom barn fra ulike bakgrunner og bidra til et mer inkluderende skolemiljø.

Senterkvinnene driver politikk for å utjamne forskjeller. Vi mener flere forsøksordninger med skolemat må komme i gang allerede i 2025. Det finnes ikke en standard oppskrift for hvordan dette best tilbys elevene. Hver enkelt skole og kommune må finne den ordningen som passer best hos seg og så må man utveksle erfaringer og lære av hverandre. Det viktige er at elevene får mat og felleskap på en praktisk måte som styrker læringsutbygget og skolemiljøet.