Budsjettkameratene glemte Trønderbanen
- Jeg er skuffet over at Senterpartiets forslag om oppstart av elektrifisering av Trønderbanen ikke får støtte i Stortingets budsjettbehandling. Det så lyst ut etter at både Venstre og Kristelig Folkeparti hadde satsingen inne i sine partier budsjettforslag, men det hjelper lite når de forhandler vekk alt i budsjettavtalen som er inngått med Høyre og Fremskrittspartiet, sier stortingsrepresentant Heidi Greni.
Statsråd Ketil Solvik-Olsen begrunner utsettelsen i utbyggingen av Trønderbanen med at han ønsker en ny gjennomgang av kostnadene. Dette står i sterk kontrast til uttalelsene før valget i 2017. Da gikk Høyres stortingsrepresentant Elin Agdestein sterkt ut mot de advarte mot at oppstart av prosjektet ville bli utsatt.
- Elin Agdestein sa før valget at alle spekulasjoner og spådommer om at elektrifiseringen av Trønderbanen vil bli utsatt, kan parkeres en gang for alle. Nå går hun for utsettelse. Det hjelper ikke at hun legger til at alle på trønderbenken i Stortinget støtter Trønderbanen når Høyres , Frps og Venstres representanter svikter når det gjelder budsjettbevilgninger, sier Greni.
Elektrifisering av Trønderbanen er både et viktig miljøtiltak og viktig for å få kortet reisetid og få økt kapasitet på en jernbanestrekning som det er bred enighet at det må satses på. I Senterpartiets merknader til Nasjonal Transportplan, som ble behandlet av Stortinget våren 2017, sa partiet at det ville fremme en oppstartbevilgning i 2018 om kvalitetssikringsrapporten for prosjektet forelå i tide. Kvalitetssikringen er gjennomført og prosjektet er klart for igangsetting.
- Jeg er redd flertallet for oppstart av Trønderbanen ryker etter at KrF og Venstre ikke la press på regjeringen for å få inn en oppstartbevilgning i statsbudsjettet neste år. Senterpartiet står fast på sitt forslag om å sette av 70 millioner kroner for 2018. Jeg vet jeg har partiets støtte PM fra stortingsrepresentant Heidi Greni.