Marit Arnstad, parlamentarisk leder: En velfortjent pris – men med fallhøyde

– Det er ingen tvil om at Nobelkomiteen har godt grunnlag for å gi fredsprisen til den etiopiske statsministeren Abiy Ahmed. Han har gjennom sine fredsinitiativ lagt grunnen for å avslutte en 20-år lang krig med Eritrea. Hans innenrikspolitiske reformer i Etiopia står det også respekt av. Han har frigitt politiske fanger og opposisjonelle i stort omfang, og lagt grunnlaget for et helt nytt samfunnsklima i sitt land, sier Marit Arnstad, parlamentarisk leder i Senterpartiet.

– Abiy har demonstrert at dristige grep i løpet av kort tid kan skape store forandringer til det bedre. Han har i løpet av sin tid som statsminister markert seg som en av de viktigste lederne på Det afrikanske kontinent. Jeg mener også at Abiy fortjener å hylles for at han har løftet fram så mange kvinnelige politikere i sin regjering.

– Men vi skal også huske at Etiopias utfordringer er av et helt annet omfang enn det vi er vant med her hjemme. Ta bare det faktum at landet har 100 mill. innbyggere og over 90 etniske grupper.

– Det hefter alltid en fare ved det å gi fredsprisen til en sittende politiker. Det er mye som er løfterikt med det Abiy har gjort til nå, men den store testen kommer nok i samband med det valget som er utlyst til neste år. For det første blir det spennende å se om valget blir gjennomført som lovet, og for det andre blir det spennende å se om Abiy vinner valget. Dét er nemlig ikke sikkert, avslutter Marit Arnstad.