Kathrien Kleveland kjøkken 2020

Middagstips, politikk og matglede

Vi bør spise mer norskprodusert mat. Derfor utfordret jeg nylig meg sjøl til å lage ei uke med middagsretter med hovedsakelig norske produkter. Det var ikke vanskelig å få til, men litt hardt å velge, så verken ertesuppe med svineknoke og rotgrønnsaker eller kjøttkaker og kålstuing ble med, men variert, sunt og godt vil jeg påstå at det ble, skriver Kathrine Kleveland.

- av Kathrine Kleveland, stortingsrepresentant Senterpartiet

Mandagen ble det finnbiff med fargerik Vestfoldsalat, potet- og sellerirotstappe og rørte tyttebær. Tirsdag bacalao fra Ålesund med masse tomater fra drivhuset og grove havrerundstykker. Onsdag ble suppedag med blomkål- og brokkolisuppe, hjemmelagde krutonger av restebrød og rundstykker. Torsdagen fikk røkt kolje med agurksalat og poteter, gulrøtter og Vestfoldsalat med rømme. Fredagsmat ble hverdagslam i indiskinspirert gryte, med byggotto med erter, og brokkoli.

Lørdag kokte jeg byggrynsgrøt kokt på Skjåkgryn og helmelk og serverte med årets kirsebærsaft. Søndag avslutta jeg med hvalbiff med surra løk og tomater, bakte rotgrønnsaker, poteter, rømme og rørte tyttebær.

Hører middagsinspirasjon hjemme i den politiske debatten? Selvfølgelig, og «Trygves kokebok» var en viktig og vellykka del av valgmateriellet til Senterpartiet i flere valgkamper – fordi mat er politikk. Å sikre befolkninga nok og trygg mat basert på norske ressurser er et særdeles viktig samfunnsoppdrag. Kan egentlig noe bli viktigere?

Mat er grunnleggende behov, noe vi alle trenger opptil flere ganger hver dag. Mat er mere enn å mette. Mat er del av all politikk fra beredskap- og forsvarspolitikk, til helsepolitikk, distriktspolitikk, utdannings- og forskningspolitikk. Mat er politikk når det holdes tilbake i krig.. Mat er politikk når bistandsbudsjettet prioriteres. Mat er politikk når vi verner matjorda for å dyrke mat, når vi sikrer at norsk kjøtt er fritt for antibiotika og når vi passer på at jordbrukspolitikken bidrar til utvikling og bosetting i hele landet vårt.

Krigen i Ukraina, tørke og Putins restriksjoner gjør at sikkerhet for matforsyning står høyt på agendaen, både nasjonalt og internasjonalt. Senterpartiet har siden beredskapslagrene for korn ble lagt ned, kjempa for å få dem tilbake. Nå blir det igjen beredskapslagring av korn, også fordelt rundt på gårdene. Landbruks- og matminister Sandra Borch har satt i gang utreding av beredskapslagring av matkorn i Norge, fordi det er like viktig nå som det var før det ble avvikla!

Matprodusenter over hele landet er et viktig beredskapstiltak. På kort sikt, men ikke minst lang sikt. Jordbruksoppgjøret i vår viste at Senterpartiet i regjering mener det når det i Hurdalsplattformen står at vi skal opprettholde, styrke og videreutvikle et livskraftig jordbruk over hele landet. Vi skal bidra til mer norsk matproduksjon og økt sjølforsyningsgrad. En landbruks- og fiskeripolitikk som er bærekraftig og klimavennlig, sikrer god dyrevelferd og gir mattrygghet og sikker matforsyning.

Sammen med middagsinspirasjon oppfordret jeg til å spise kortreist mat, minske matsvinn, og bruke norske produkter der du kan. Hva vi velger å kjøpe i butikken betyr mye for vår felles matberedskap, og er noe vi alle kan bidra til å styrke. Jeg er takknemlig for god mat, nok mat og trygg mat. Det er ingen selvfølge, og for at det fortsatt skal være sånn må vi ha en offensiv matpolitikk som ivaretar matprodusenter, bærekraft, sjølforsyning og matglede for oss forbrukere.

Jeg oppfordrer deg til å velge mest mulig norske produkter, spise i sesong og spise opp.