Norsk matproduksjon - for din skyld

Nå er bønder over hele landet i full gang med å sikre årets avling. Norsk lammekjøtt, frukt, bær og korn sikres nå for gode norske måltider.

- av Dorthea Elverum, Trainee i Senterpartiet

Jeg regner med at det er flere enn meg som ser fram til fårikål og norske epler i butikken. Det er likevel ikke en selvfølge at det er slik. Dette krever et viktig samspill mellom norsk landbrukspolitikk og dyktige bønder.

I Norge produserer vi sunn, god og lokal mat. Det at vi har matproduksjon over hele landet gjør at du som forbruker kan velge mellom gode produkter i din nærbutikk. Norge er nødt til å bidra med vår andel for å sikre mat til hele befolkningen. I verden blir vi flere folk og etterspørselen etter mat blir større. Det er feil at vi da skal importere mat som andre trenger. For å kunne lage mest mulig mat i Norge må vi ha både små og store gårdsbruk. Landet vårt har ulikt terreng og derfor trenger vi dette mangfold av gårder i ulike størrelser. Det må legges til rette for gode inntektsmuligheter på disse gårdene.

Mat skal produseres over hele landet og da må vi ha livskraftige i bygder i hele landet. Derfor vil vi opprettholde barnehager, skoler og sykehus nær folk. Er du glad i norsk fårikål, frukt og bær, så støtt opp om en god landbrukspolitikk. For med god landbrukspolitikk og gode bønder får vi sunn og god mat også i fremtiden.