Slagsvold Vedum: Redd Hurtigruta nå!

I går kveld kom beskjeden fra regjeringen om at den sier nei til mer statlige kjøp av ruter fra Hurtigruta. Fra før av har Hurtigruta store problemer som følge av at selskapet ikke har mottatt statlige lån. Under dagens spørretime i Stortinget var Senterpartiets leder, Trygve Slagsvold Vedum, krystallklar på at regjeringen nå må snu og redde Hurtigruta.

Hurtigruta er en stolt del av Norge. Den har bidratt til å binde kysten vår sammen i 127 år. Nå er 1300 norske sjøfolk permittert. Vi har ikke tid til mer nøling fra Høyre og regjeringen. Hurtigruta må reddes nå, fastslo Trygve Slagsvold Vedum.

Vedum viste til at Nord-Norge har blitt den store taperen under dagens regjering, med et stadig dårligere fly og båttilbud.

- Det er nå knapt mulig å komme seg fra og til Finnmark med fly. I går stanset regjeringen Nord-Norgebanen. På toppen av dette gir den altså beskjed til Hurtigruta om at den ikke får nødvendig støtte. Høyre svikter Nord-Norge fullstendig, fortsatte Slagsvold Vedum.

Vedum snudde seg mot bildet av Eidsvollsforsamlingen, som henger midt i Stortingssalen.

- På dette bildet mangler det noe – nemlig representanter fra Nord-Norge. Vi er i ferd med å gå tilbake til en situasjon der representanter fra Nord-Norge snart ikke kommer seg til nasjonalforsamlingen, sa Trygve Slagsvold Vedum.