Tidenes sentralisering og en enorm arroganse ovenfor folk

I dag ble det klart at det er enighet mellom regjeringen og KrF om regionreformen og oppgavefordelingen. Dette er ren sentralisering, og kommer ikke til å gjøre hverdagen bedre for noen av dem det gjelder sier Senterpartiet.

- Nå skal landet sentraliseres, at KrF er med på dette er nesten utrolig. Det samme gjelder FrP som her viser at de ikke lytter til folk flest, men egen partielite. Nå skal fylker legges ned og tjenestene og beslutningene skal flyttes enda lengre unna folk. Dette er et av de største sentraliseringstiltakene vi har sett i Norge noen gang, sier Trygve Slagsvold Vedum, partileder i Senterpartiet.

- De tilsynelatende nye oppgavene regjeringen og KrF påstår at de har flyttet er en vits. Dette er ikke noe folk vil merke i hverdagen, det eneste folk vil merke er de nye, økte avstandene. De beholder direktorater og statlige organer, men vil flytte mindre deler av de oppgavene ut. Dette betyr bare mer byråkrati uten større lokal innflytelse. Det er ingenting nytt i dette forslaget, fortsetter partilederen i Senterpartiet.

- Den store taperen i dag er folket, alle de som bor rundt om i landet vårt. Regjeringen og KrF har bestemt seg for å ikke bry seg om den folkelige motstanden. De ignorerer bare folkeavstemningene. Folket er blitt oversett, overprøvd og overkjørt. Det er en enorm arroganse regjeringen og KrF nå viser, avslutter Trygve Slagsvold Vedum.