Rusbilde 2

Uaktuelt å tillate at ungdom kan gå rundt med narkotika

Høyre-regjeringen la i dag fram sin varslede rusreform. Jan Bøhler (Sp) reagerer sterkt på at regjeringen nå vil gjøre det risikofritt og uten straffeansvar å bruke narkotika.

I forslaget foreslår regjeringen to terskelnivåer. Det skal være straffefritt å bære for eksempel 2 gram kokain, 10 gram cannabis eller 0,5 desiliter GHB. Det tilsvarer 80 doser med kokain og 50 doser cannabis ifølge den offentlige informasjonstilbudet «rustelefonen.no». Samtidig skriver regjeringen videre at som hovedregel skal gis påtaleunnlatelse til personer som bærer opp til 200 doser kokain eller opptil 75 doser cannabis.

- Det er dramatisk og alvorlig at Høyre-regjeringen vil at alle, også barn og unge, kan ha kokain, amfetamin og GHB. Å gjøre det straffefritt å bære narkotika er både farlig og et veldig dårlig signal til ungdommer. Regjeringen sier rett og slett at det skal bli straffefritt å ta med seg kokain og andre livsfarlige stoffer på fest. Tidligere handlet diskusjonen om å legalisere hasj, nå vil regjeringen åpne opp for å gå bære livsfarlige narkotiske stoffer, sier Bøhler.

Bøhler mener regjeringens rusreform setter den lave narkotika-bruken blant unge her i landet i fare.

- Sammenlignet med andre land i Europa er det en lav andel ungdommer her i landet som har prøvd narkotika. Ifølge ESPAD Report 2019 er det i alt 12 prosent av guttene og 6,4 prosent av jentene her i landet som prøvd narkotika. Dette er en veldig liten andel sammenlignet med andre europeiske land som Tyskland, Frankrike, Italia eller Danmark. Dette skyldes et godt forebyggende arbeid gjort i kommunene, av politiet og frivillige organisasjoner – og at ungdommer ikke vil gjøre noe som er straffbart. Dette vil regjeringen nå sette i fare, sier Bøhler.

Han mener videre at reformen er en gavepakke til gjengene.

- Det bli lettere for gjengene å rekruttere unge narkoselgere når de kan si til dem at det er risikofritt, bare de insisterer på at de er brukere og holder seg innenfor regjeringens terskelverdier. Vi tror også markedet vil øke og at flere vil prøve narkotika når det ikke lenger er straffbart. I en undersøkelse som forskere ved Folkehelseinstituttet gjorde svarte 22% blant unge mennesker mellom 18 og 30 år som ikke før har prøvd narkotika, at de ville prøve cannabis hvis det ikke lenger er straffbart, sier Bøhler.

Bøhler understreker at Senterpartiet ikke vil straffe tunge rusmisbrukere som trenger hjelp.

- Senterpartiet ønsker at de som sliter med rus skal få hjelp. Denne uka fremmet vi forslag i Stortinget om at slitne rusmisbrukere ikke skal straffeforfølges. Vi har isteden lagt fram en forebyggings- og behandlingsreform for å hjelpe dem bedre og hindre overdosedødsfall, sier Bøhler.