Anna Kristine Jahr Røine fikk utdelt hedersmerke

Fet-kvinnen Anna Kristine Jahr Røine mottok hedersmerke for sitt engasjement i Senterpartiet gjennom 50 år.

Sist endret: 09.11.2021 #Lillestrøm#Akershus

Anna Kristine Jahr Røine har i over 50 år deltatt aktivt i Senterpartiet på ulike nivåer, som folkevalgt, i organisasjonsarbeidet og som ansatt. Hennes utrettelige arbeid for å vitalisere organisasjonsarbeidet i senterbevegelsen må særlig trekkes fram. Spesielt nedla hun et stort arbeid på dette området som partiets nestleder i fire år og som landssekretær for Senterungdommen.

- Dette var helt uventa, men veldig stas, smilte Jahr Røine da hun mottok hedersmerke fra fylkesleder i Akershus Senterparti, John-Erik Vika, under medlemsmøte til Lillestrøm Senterparti 3. november.

Jahr Røine startet sin politiske karriere i Fet Senterungdom, og ble raskt løftet inn som et politisk talent og ble valgt inn i kommunestyret i 1975 i en alder av 23 år, hvor hun også ble valgt inn i formannskapet. At hun ble valg inn i formannskapet var oppsiktsvekkende både på grunn av hennes alder og at hun var kvinne. Det var første gang i Fet at formannskapet ikke bestod kun av menn. Jahr Røine satt også en periode på fylkestinget i Akershus.

- Anna Kristine har virkelig vært en klippe i Fet Senterparti og Lillestrøm Senterparti sammenhengende fra tidlig 1970-tall til i dag. Hun tilfredsstiller vilkårene for å få hedersmerket med glans, sier fylkesleder John-Erik Vika.

På Senterpartiets landsmøte i 1979 ble valgt inn som organisatorisk nestleder i en alder av 29 år. I 1994 ble Jahr Røine ansatt som politisk rådgiver i stortingsgruppa, og senere som sekretariatsleder. Hun ledet stortingssekretariatet i ni år, med et avbrekk som statssekretær på statsministerens kontor i Bondevik I – regjeringen.

Som pensjonist fra 2018 har Anna bidratt svært aktivt i lokallagsarbeidet, og ble ved valget i 2019 løftet opp fra 40. plass på lista til å bli vara til kommunestyret. Hun deltar aktivt i alle deler av organisasjonsarbeidet så vel som det politiske arbeidet med kommuneråd og andre møter.

- Det er veldig givende å engasjere seg i politikken, og jobbe for noe som er større enn seg selv. Det er selvsagt en ære å bli satt pris på for det langvarige engasjementet, sier Jahr Røine.

Foto: Jens Erik Solberg