Politi

Senterpartiet er opptatt av et tilstedeværende politi

Regjeringen med Senterpartiet og Arbeiderpartiet lovet allerede i Hurdalsplattformen i 2021 at vi skulle opprette 20 nye tjenestesteder. Dette er ikke for å ha tomme lensmannskontor rundt omkring i Norges land, men for å flytte politiet nærmere der folk bor. Dagens regjering skiller seg drastisk fra den borgerlige regjeringen som la ned over 120 lensmannskontor under sin regjeringsperiode.

Senterpartiet har fått mange innspill som sier at avstanden til politiet har blitt for lang. I Stranda pekte man på behovet for å ha et sesongåpent kontor i Geiranger på sommertid. Til vanlig bor rundt 240 personer i Geiranger, mens på en alminnelig dag i juni, kan det være så mange som 15 000 – 20 000 personer innom. Det er som en middels norsk by som kommer vandrende inn i byens gater. Det er ikke tvil om at med så stort innrykk av folk vil også behovet for tilstedeværende politi være større.

Senterpartiet lytter til innspillene fra våre lokale, slik som i Stranda. Disse innspillene har vi med oss når vi oppretter eller gjennomretter tjenestesteder. I 2022 og 2023 åpnet regjeringen 10 polititjenestesteder. Onsdag 23 august presenterte justisminister Emilie Enger Mehl 10 nye tjenestesteder som åpner i 2024. Regjeringen har dermed opprettet 20 nye polititjenestesteder, slik vi lovet i Hurdalsplattformen. Dette handler om prioriteringer og Senterpartiet prioriterer nærpolitiet. Vi lytter til folk lokalt, de som har skoene på og tar deretter grep vi mener er riktig. Derfor kunne man i sommer møte politiet i gatene i Stranda kommune. Politiet har en viktig rolle i å bistå med lov og orden, men like mye tryggende og forebyggende. Senterpartiet har siden 2021 styrket politibudsjettet med cirka 1000 millioner kroner justert for inflasjon. Viktige prioriteringer for Senterpartiet i tiden fremover er å få flere politifolk ut blant folk gjennom ytterligere styrking av politiet.

Geir Inge Lien

Stortingsrepresentant (SP)