2020 Soldater, Rena Leir, Hedmark

Høyre vil fortsette privatiseringen av renhold i forsvaret

Siden 2016 har renholdet i Forsvaret vært privatisert. I januar i år gikk forsvarsminister Bjørn Arild Gram ut og sa at arbeidet med å ta tilbake driften av renholdet i Forsvaret igangsettes i løpet av 2023. Siden 2016 har renholdet i Forsvaret blitt utført av flere private aktører.

• Dette er en løsning som har bydd på utfordringer blant annet med sikkerhetsklarering, og som har resultert i at flere av Forsvarets bygg har blitt midlertidig stengt som følge av dårlige hygieneforhold. Dette går både utover ansatte og soldater, sier Senterpartiets forsvarspolitiske talsperson, Bengt Fasteraune.
  • For Senterpartiet er det viktig at vi sikrer en forutsigbarhet i renholdet av forsvarets bygg, derfor er vi ikke fornøyd med høyres forslag, sier Fasteraune.

Høyres forslag til reversering av regjeringens satsning, og ønsket om å ikke ta renholdet i forsvarssektoren tilbake til Forsvarsbygg vil bety nok en privatisering av en viktig tjeneste. Godt renhold er en viktig faktor for et godt arbeidsmiljø og et viktig bidrag til den norske forsvarsevnen.

Bengt Fasteraune, Stortingsrepresentant og Forsvarspolitisk talsperson (SP)

GAL_19404_210997_2823132_1
Bengt Fasterune​​​​​ (Foto: Senterpartiet)