Oslo Senterparti vil ha flere offentlige markeringer av religiøse høytider

Fredag var Ramadan over og det ble markert gjennom feiring av eid. Feiringen har fått stadig mer oppmerksomhet i samfunnet, blant annet gjennom at NRK markerte dagen med TV-sending.

Senterpartiet i Oslo bystyre mener det er fint å markere og feire religiøse høytider i det offentlige rom, både kristne og minoritetsreligioner. Derfor har partiet i dag levert et privat forslag i bystyret om dette.

-Oslo er en mangfoldig by med et stort religiøst mangfold, og det er viktig å også løfte fram minoriteters høytidsfeiringer i det offentlige, sier bystyrerepresentant Morten Edvardsen (Sp).

I etterkant av vårsolverv 22.mars har det vært både protestantisk, ortodoks og katolsk påske, sikhenes vårhøytid Vaisakhi/Baisakhi og jødenes Pesach, for å nevne noen.

-Senterpartiet tror på et religionsåpent samfunn, ikke et religionsfritt samfunn, sier Edvardsen. At vi deltar i hverandres høytider, er utelukkende positivt for samfunnet. Vi lærer mer om våre naboer, bryter ned fordommer og får ofte nyte kultur i ypperste klasse, enten gjennom musikk, mat eller scenekunst.

-I Oslo er vi veldig flinke på å markere jula i det offentlige rom, med lys i gatene, julemiddag på Rådhuset for spesielt inviterte, samt ulike aktiviteter i skoler og barnehager. Også i påska arrangeres det middag på Rådhuset for spesielt inviterte. Det er fine og viktige markeringer av kristne høytider. London feirer Id med en stor folkefest på Trafalgar Square (https://www.london.gov.uk/events/eid-square-2023), noe Oslo kan la seg inspirere av. For å vise fram at Oslo er en livssynsåpen by, bør vi derfor finne måter å feire og markere flere religiøse høytider i byen vår.

Her er det private forslaget Senterpartiet har levert i bystyret:

Oslo har en religiøst mangfoldig befolkning. Det er viktig at så mange som mulig føler seg ivaretatt og sett av kommunen og fellesskapet. Å få innsikt og dele hverandres høytider er et godt virkemiddel mot utenforskap, uvitenhet og fremmedfiendtlighet.

Norge har som mål å være et religionsåpent, ikke religionsfritt, samfunn. Vi har lenge feiret julen med storstilte utsmykninger i det offentlige rom. Oslo kommune bør nå utrede muligheten for at andre religiøse høytider også markeres i det offentlige rom.

I andre, vestlige storbyer som London har de startet offentlig markeringer/feiring av høytider som Id ul-fitr, eller avslutningen på fastemåneden Ramadan. Dette er noe Oslo bør lære av.

Offentlige markeringer/feiringer har enkelte utfordringer knyttet til seg. Lysforurensing og miljøkonsekvenser er to faktorer som bør vurderes, og det vil ha økonomiske konsekvenser for kommunen. Videre må Oslo kommune i samarbeid med politiet, PST og andre nasjonale myndigheter sikre at tryggheten ved markeringer/feiringer ved arrangementet, byrommet eller for enkeltmennesker er godt ivaretatt, noe Oslo dessverre har smertefull erfaring med.

Forslag:

1. Bystyret ber byrådet utrede offentlig markeringer og/eller feiring av forskjellige ikke-kristne høytider.  Utredningen bør inkludere offentlig markering og/eller feiring av Id ul-fitr, Jom kippúr, Baisakh og Divali.
  2. Bystyret ber byrådet sikre at utredningen skjer i tett dialog med representanter for Oslos mange religiøse minoriteter og Rådet for flerkulturelle minoriteter.
  3. Bystyret ber byrådet utrede konsekvensene av lysforurensing og andre miljøaspekter som følge av den offentlige julefeiringen i Oslo og inkludere lysforurensing som en integrert del av utredningene av ikke-kristne feiringer.
  4. Bystyret ber byrådet ta spesielt hensyn til sikkerhetsaspektet i vurderingen, og samarbeidet med nasjonale myndigheter om dette.