Bedre utdanningstilbud i distrikts-Rogaland

Med Senterpartiets hjelp sikres viktige utdanningstilbud i hele Rogaland. Opplæringsutvalget i fylket ga i dag grønt lys for økonomisk støtte til utdanningssentrene i Dalane og Ryfylke, forutsatt at de får sentral godkjenning. Det betyr blant annet mulighet for distriktsbasert sykepleierutdanning, noe partiets Hanne Marte Vatnaland er godt fornøyd med.

-Skal vi utvikle kompetanse i hele fylket, må vi gjøre utdanning tilgjengelig for alle. Dette er et viktig bidrag, sier hun.

Senterpartiet fikk dessuten enstemmig støtte i Opplæringsutvalget for et forslag der man skal vurdere å videreutvikle UngInvest til Ryfylke og Dalane for å sikre et likeverdig tilbud for de mest sårbare elevene i hele fylket.

I dagens møte fikk politikerne også orientering om status i rekrutteringen til restaurant- og matfag i videregående skole. Skolene har opplevd en nedgang i søkerantallet til denne typen utdanning, og det er det viktig å snu, sier Hanne Marte Vatnaland.

-Her må vi bli enda flinkere til å introdusere faget til elevene i ungdomsskolen. De må rett og slett få bli bedre kjent med mulighetene. Restaurant- og matfag er et viktig område. Derfor følger vi også utviklingen her nøye, sier hun.