Rogaland

Nyheter fra Rogaland

Følg oss på Facebook
De viktigste sakene i 2021, og dette er på dagsorden i kommunene i 2022

Politiske høydepunkt i året vi har lagt bak oss, og ikke minst – sakene som kommer på dagsorden i 2022. Vi har tatt runden til fylkesvaraordfører, ordførere og varaordførere i Rogaland, og her er deres svar.

Store jubileer i 2025 skal vise igjen i hele Rogaland

To store jubileer i Rogaland i 2025: Stavanger feirer 900 år, mens det er 200 år siden utvandringen fra Norge til Amerika startet! Dette er viktig både nord og sør i fylket, og en begivenhet for hele Rogaland, sier fylkesvaraordfører Arne Bergsvåg.

På Åkrehamn vgs blir hver enkelt elev sett, hørt og forstått

Ingen fylker her i landet er bedre enn Rogaland når det gjelder fullføring av videregående skole. Det gleder Senterpartiets skolepolitiker Hanne Marte Vatnaland, som likevel har enda høyere ambisjoner. Hun viser til Åkrehamn videregående som ligger nesten 20 prosent over snittet for fullført på yrkesfag i fylket.

Landbruks- og matminister Sandra Borch til Rogaland

SISTE: Statsråden har dessverre måttet avlyse besøket i Rogaland i denne omgang.

Landbruks- og matminister Sandra Borch er i Rogaland fredag 3. og laurdag 4. desember. Borch skal m.a. dele ut den regionale bygdeutviklingsprisen frå Innovasjon Norge. Ho skal på gardsbesøk i Bjerkreim, og vitje Nyyt på Vikeså.

Politikerne fikk klar beskjed, håp om at Rv 13-arbeidet starter tidligere

Klar tale fra folk i Suldal da 60-70 av dem i dag inntok Oslo og plassen foran Stortinget: Nå må det skje noe. Vi kan ikke leve med en veg som skaper utrygghet hver dag hele året, sier tidligere Suldal-ordfører Torkel Myklebust som var en av dem som var i hovedstaden i dag.

Vil ha mer veg for pengene

Enklere og billigere løsninger, men fortsatt høy kvalitet på fylkesvegnettet. Det er noe av det samferdselsutvalget har hatt på dagsorden denne uken.

Regjeringen leverer, solid økning for  både kommuner og fylkeskommune

Regjeringen leverer, solid økning for både kommuner og fylkeskommune

177 millioner kroner mer til kommunene i Rogaland enn med Solberg-regjeringen. Og tilsvarende, ytterligere 45 millioner til fylkeskommunen. Det er tallene for vårt fylke i tillegget til statsbudsjettet, som ble lagt fram i dag.

Vil ha større verdiskaping fra lokale naturressurser

-Vi må tåle at naturen blir brukt på en offensiv og bærekraftig måte, samtidig som det skapes verdier for vertskommunene. Og staten må mer aktivt på banen i forhold til mineralutvinning. Her må vi lære av måten Norge håndterte oljå på.

Mange bedrifter og organisasjoner ville møte Senterpartiet

Aktuelle tema på dagsorden da Rogaland Senterparti fredag inviterte bedrifter og organisasjoner i fylket til å spille inn viktige saker til våre stortingspolitikere. Så mange ville gjerne presentere nettopp sin sak, at innspillsrunden fortsetter neste uke.