Rogaland

Nyheter fra Rogaland

Følg oss på Facebook
Politikerne lot seg ikke kneble,  klart flertall for grensejustering

Politikerne lot seg ikke kneble, klart flertall for grensejustering

Så fikk fylkestinget likevel sagt ifra i forhold til saken om grensejustering mellom Sandnes og Strand. Et klart flertall i tinget sa i dag ja til forslaget fra Senterpartiet og Arne Bergsvåg, som i går ikke ble tillatt fremmet. Det var SV som tok opp saken igjen, denne gang som et såkalt tekstforslag.

Bedre utdanningstilbud i distrikts-Rogaland

Med Senterpartiets hjelp sikres viktige utdanningstilbud i hele Rogaland. Opplæringsutvalget i fylket ga i dag grønt lys for økonomisk støtte til utdanningssentrene i Dalane og Ryfylke, forutsatt at de får sentral godkjenning. Det betyr blant annet mulighet for distriktsbasert sykepleierutdanning, noe partiets Hanne Marte Vatnaland er godt fornøyd med.

Stortinget vil ha nytt mål for å ta vare på matjorda

Stortingets finanskomité gikk tirsdag inn for å styrke jordvernmålet i Norge. Nå skal regjeringen utarbeide en ny jordvernstrategi til våren 2023.

Arne gir seg etter over 30 år i politikken

Fylkesvaraordfører Arne Bergsvåg takker nei til gjenvalg ved valget neste år. Etter over 30 år i politikken er tiden inne for å trappe ned, slår Senterpartiets nestor i Rogaland fast.

Batteriprodusent klar for storsatsing i Haugaland Næringspark

En stor dag for Rogaland generelt og Haugalandet spesielt da batteriprodusenten Beyonder i dag offentliggjorde planene om å etablere seg med produksjon i Haugaland Næringspark. Selskapet har bestemt seg for lokalisering her hjemme, basert på regjeringens signaler om storsatsing på batteri, økt eksport og strøm fram til industrien.

Nok elektrisitet og lavt konfliktnivå  suksesskriterier for kraftkrevende industri i Rogaland

Nok elektrisitet og lavt konfliktnivå suksesskriterier for kraftkrevende industri i Rogaland

Ingen tvil om at Rogaland har store muligheter innen kraftkrevende industri. Men skal vi bli ledende på området, må vi sikre tilførsel av nok elektrisitet. Vi må jobbe på tvers av kommunegrensene og tenke regionalt. Sist, men ikke minst, må vi i størst mulig grad unngå konflikt rundt industriprosjekter. Det vil bare forsinke satsingen.

Vil ha økt satsing på barn og unge

Pandemien har satt dype spor, i Rogaland og ellers i landet. Fylkesleder Vidar Nedrebø i Rogaland Senterparti er bekymret over rapportene om økte psykiske helseutfordringer blant barn og unge, og vil ha en storsatsing på oppvekstsvilkår generelt og de sårbare barna spesielt.

Ukraina, mat og forsyningssikkerhet og strømsjokket blant resolusjonene fra årsmøtet

Ikke uventet påvirket konsekvensene av den dramatiske sikkerhetspolitiske og militære situasjonen i Europa fylkesårsmøtet i Rogaland Senterparti. I en egen resolusjon gav møtet sin fulle støtte til Ukraina.

Lundteigen åpnet landbrukssenter, imponert over satsingen på Jæren

-Jeg er utrolig glad i arbeidskulturen og mentaliteten hos Jærbuen. Besøket denne gang bekreftet området som et kraftsenter i norsk landbruk. Det sier Senterpartiets Per Olaf Lundteigen som torsdag var i Rogaland.