Klart for Senterpartiets landsmøte, helse og energi blant hovedtemaene

En sterk rogalandsdelegasjon gjør seg klar for Senterpartiets landsmøte 2023. 17. – 19. mars er de med på å stake ut partiets kurs. I spissen for vår delegasjon, fylkesleder Vidar Nedrebø. Han regner med at helse og energipolitikk blir to av de viktigste temaene de neste dagene.

Fylkeslederen står i spissen for en delegasjon på 23 personer. Han ser fram til tre dager med viktig politisk arbeid, og er glad for at nettopp Senterpartiet er i regjeringsposisjon, selv om utfordringene for tiden er mange og krevende.

Det betyr ikke at Vidar Nedrebø er hundre prosent fornøyd med tingenes tilstand for tiden. Han ser store utfordringer, blant annet innen helse og energi.

-Vi vil likevel møtes i Trondheim med god selvtillit. Sammen med Arbeiderpartiet sitter vi i førersetet, og har all grunn til å være fornøyd med mye av den politikken som settes ut i livet. Vår politikk har aldri vært mer aktuell enn akkurat nå, sier han og ramser opp stikkord som nasjonal kontroll, trygghet for folk og nær folk i hele Norge.

Vidar venter et landsmøte som preges av situasjonen med krigen i Europa og viktige spørsmål rundt blant annet folkeretten.

Samtidig er flere av temaene rundt den dramatiske situasjonen, også viktige saker her hjemme.

-Det handler eksempelvis om energipolitikk og nasjonal kontroll i forhold til strømmarkedet, et sentralt tema i kraftfylket Rogaland. Dessuten er beredskap viktigere enn noen gang, sier Vidar.

Og så helse, da. Fylkeslederen er ikke fornøyd med status innen viktige saker her, og regner med at utfordringene innen helsetilbudet vil bli en kjernesak de neste dagene. Og selvsagt får også viktige Senterparti-saker som skole, jordvern og landbruk sin rettmessige plass under landsmøtet. #splm23