Rygg_Lundteigen_20220310_1

Lundteigen åpnet landbrukssenter, imponert over satsingen på Jæren

-Jeg er utrolig glad i arbeidskulturen og mentaliteten hos Jærbuen. Besøket denne gang bekreftet området som et kraftsenter i norsk landbruk. Det sier Senterpartiets Per Olaf Lundteigen som torsdag var i Rogaland.

Her åpnet han Jæren Landbrukspark på Klepp, etablert av BR Industrier og randabergbu Bjørn Rygg som Lundteigen er imponert over.

-Konsernet har store ambisjoner om å produsere enda mer maskiner, og det er nettopp det vi trenger for å løfte det norske landbruket. Solide og effektive maskiner for gardbrukerne. Som om ikke det er nok, skal de også produsere melkekufjøs for norske forhold (100 - 300 tusen liter), og det er virkelig som musikk i mine ører, sier Lundteigen.

Senterpartipolitikeren har store forventninger til regjeringens landbruksløft. Samtidig er han klar på hva han forventer ved vårens jordbruksoppgjør.

-En ting må være klart, og det er at årets oppgjør må gjelde for kalenderåret 2022. Bondevik 2-regjeringa flyttet jordbruksforhandlingene i 2003 til å gjelde for kommende år. For årets oppgjør vil det si 2023, hvis ikke Ap/Sp-regjeringa nå rydder opp. Dette må nå endres til 2022.

-Hvis Fellesforbundet hadde opplevd at Norsk Industri hadde krevd forhandlinger som skulle ha virkning og beregnes for kommende kalenderår, hadde det blitt generalstreik. Som for industriarbeidere må derfor også bøndene forhandle på 2022 nå, og betaling for utført arbeid må komme på konto i år, sier Lundteigen.

-Krigen i Ukraina viser at nå er det alvor. Matberedskapen må styrkes, og jordbruksarbeid må bli økonomisk attraktivt for vanlig, dyktig ungdom. Det er nødvendig og rettferdig, sier Per Olaf Lundteigen.