Økonomi og tillitsreform på programmet da statssekretær besøkte Rogaland

Det er et stort potensial i kommunene, både når det gjelder næringsutvikling og enda bedre tjenester nær folk. Det opplever vi ikke minst i Rogaland. Basert på Hurdalsplattformen har vi store ambisjoner om å gi kommunene deres rettmessige posisjon, sier statssekretær Kjersti Bjørnstad (Sp) i Kommunal- og distriktsdepartementet. Denne uken besøkte hun Rogaland, nærmere bestemt Randaberg og de fire kommunene i Dalane.

-Et viktig besøk hvor vi fikk diskutert flere utfordringer, blant annet tillitsreformen som har som mål å gi mer velferd og bedre tilbud til innbyggerne, sier Randaberg-ordfører Jarle Bø. Sammen med kommuneledelsen for øvrig var han onsdag vert for besøket i den nordligste kommunen på Nord-Jæren.

Et annet viktig tema, var økonomi og det faktum at Randaberg som en mindre kommune blir økonomisk straffet fordi den frivillig har valgt å være selvstendig. Det var den forrige regjeringen som åpnet for en slik praksis, som altså har store negative økonomiske følger for kommunen.

-Det er meningsløst å straffe et velfungerende lokaldemokrati. Vi har klare forventninger til at dagens regjering ordner opp i denne saken, sier Bø som ellers presenterte Kjersti Bjørnstad for Randabergs vellykkede jordvernstrategi. I tillegg ble det tid til et besøk hos Sterling White Halibut som produserer kveite, og som nylig har bygget et nytt stort anlegg for behandling og foredling av fisk i Mekjarvik.

Tirsdag var Bjørnstad på besøk i Dalane sammen med stortingsrepresentant Heidi Greni fra kommunalkomiteen. Regionens fire kommuner, med ordførerne Magnhild Eia (Lund) og Kjetil Slettebø (Bjerkreim) i spissen, er klare for å bli piloter i test av en regionvekstavtale allerede i 2022.

-Slike avtaler vil bidra til en bedre samordning mellom kommuner, fylkeskommune og staten når det for eksempel gjelder infrastruktur som utbygging av kraftnett og bredbånd, sier statssekretær Kjersti Bjørnstad.