Politikerne lot seg ikke kneble, klart flertall for grensejustering

Så fikk fylkestinget likevel sagt ifra i forhold til saken om grensejustering mellom Sandnes og Strand. Et klart flertall i tinget sa i dag ja til forslaget fra Senterpartiet og Arne Bergsvåg, som i går ikke ble tillatt fremmet. Det var SV som tok opp saken igjen, denne gang som et såkalt tekstforslag.

Fylkestinget i Rogaland ber dermed regjeringen vedta grensejustering mellom Sandnes og Strand kommune, i tråd med ønsket til et klart flertall av innbyggerne i gamle Forsand kommune, og som Statsforvalteren i Rogaland har anbefalt.

Det er Arne Bergsvåg godt fornøyd med.

-Denne saken er viktig fordi folkeviljen er klar. Dernest er det slik at Rogaland er delt inn i regioner, og Forsand hører naturlig til i Ryfylke, sier fylkesvaraordføreren.

Han er kritisk til fylkestingets behandling i går, der man brukte en bestemmelse som er ment som en sikkerhetsventil i helt spesielle tilfeller får å avvise saken.

-Det beste hadde selvsagt vært om saken ble behandlet på vanlig måte. Når det gikk som det gikk, var dette en god løsning, slår Arne Bergsvåg fast.