Trenger et skole- og praksistilbud til enda flere

Hun vil styrke satsingen på den praktisk orienterte læringen, og dermed sikre at enda flere unge finner jobben for framtiden. Denne uken besøker Hanne Marte Vatnaland og de andre toppkandidatene på Senterpartiets fylkestingsliste ulike læringstilbud

IMG_7085.jpg

-Det handler muligheter for både teori og praktisk tilnærming til kunnskap, sier Hanne Marte, som denne uken besøker blant annet Øksnevad vgs, Hubben Læringsfabrikk på Varhaug og Dalane vgs sammen med blant andre Bente Gro Milwertz Slettebø, Birger Hetland og fylkesleder Vidar Nedrebø. På Øksnevad vgs var også Rogaland Bondelags leder, Ståle Hustoft, med.

Øksnevad vgs
-Som fylkespolitikere har vi skyhøye ambisjoner for skolen. Øksnevad skal være en spydspiss i landbruks- og matfylket Rogaland, og det kommer en sak om hvordan vi i fylket ønsker å gjøre dette. Skolen har potensial for å bli enda bedre, sa Senterpartiets førstekandidat før turen gikk sørover og til Varhaug.

Hubben Læringsfabrikk
Her finnes nemlig en unik møbelfabrikk som tenker sirkulærøkonomi og gjenbruk, og som har blitt arena for 250 elever og et femtitalls elevbedrifter fra jærkommunene. Blant pådriverne for tilbudet, er Senterpartiets Svein Høyland, varaordfører i Hå.

-Dette er unikt i nasjonal sammenheng, og et konsept som kan overføres til mange bransjer. Det handler om at næringslivet og skolen spiller på lag, og skaper et miljø hvor alle får muligheter, sier Hanne Marte som ser fram til den kommende stortingsmeldingen om teamet.

-Mange har en sviktende motivasjon, og opplever ikke skolen som relevant. Det er det enormt viktig å gjøre noe med, sier hun.

Dalane vgs
Så til sørfylket, hvor Dalane vgs er et knutepunkt for kunnskap og læring. Viktigste spørsmål her akkurat nå er planene om en ny videregående skole. Hanne Marte håper det blir svaret når fylkestinget, kanskje allerede før sommeren, får saken til behandling.

På bildet: Bondelagsleder Ståle Hustoft, Birger Hetland, Bente Gro Milwertz Slettebø, avdelingsleder Kjell Ø. Håkonsen, fungerende rektor Tore Gudmestad, Hanne Marte Vatnaland og Vidar Nedrebø.