Gå til hovedinnhold

Samlokalisering i Fagmøbler bygget til enhver pris?

Skrevet av: Alf Henning Heggheim. Gruppeleder Senterpartiet i Strand

Flertallet i kommunestyret (H, FrP, KrF, V og Ap) vedtok 5. november å gå videre med planene om å oppgradere Fagmøbler-bygget for samlokalisering av Barnevern, NAV, Psykiatri, Rus- og psykiatriteam, PPT, Styrket barnehage og familieteam. Det skal arbeides videre med forslag til omprioritering av investeringsbudsjett for 2026 for å kunne realisere prosjektet, og det skal innhentes reelle priser fra markedet ved å utlyse totalentreprisekonkurranse. Ingen avtaler skal inngås før endelig behandling er gjort i budsjett.

I økonomiplanen er det satt av 40 millioner i 2025 og 10 millioner i 2026. Nå bes det om ytterligere 41 millioner – en økning på over 80 %. Trekker man fra prisstigning, står vi fortsatt igjen med rundt 60 % reell kostnadsøkning. Dette koster mer enn det smaker.

Senterpartiet advarte allerede i 2023 mot kjøpet av bygget fordi vi mente det var feil prioritering. Nå viser det seg at kostnadene eksploderer. Dette er ikke greit. Etter nesten seks perioder i kommunestyret har jeg aldri sett en så grov feil i beregning av et større investeringsprosjekt. Og faren er stor for at 41 millioner heller ikke blir nok. Erfaringsmessig vet vi at ombygging og rehabilitering av eksisterende bygg kan være risikofylt.

Vi får høre at prosjektet nærmest har kommet for langt til å stoppe. Dette minner mest om et fangens dilemma – vi presses til å fortsette, selv når tallene sier stopp. Ja, samlokalisering kan gi bedre samarbeid, men i en digital tid er ikke felles tak avgjørende for godt tverrfaglig arbeid. Det må være lov å stille spørsmål ved lønnsomheten når ombyggingen/oppgraderingen nå nærmer seg 100 millioner kroner. Hvor lang tid vil det ta før investeringen på 99 mill. er tjent inn? Vi har vansker med å tro at et tilsvarende nybygg på 2100m2 vil koste 155-340 mill. som tilsvarer 78 000 til 162 000 kr pr m2.

Senterpartiet har ved flere anledninger påpekt at vi ikke har sett en totaloversikt over investeringskostnad og drift som kan forsvare dette sammenlignet med dagens situasjon. Det var også forutsetningen for samlokaliserings prosjektet - en mer effektiv drift og lavere kostnader ved arealeffektivisering enn dagens løsning. Det er behov for kostnadsreduksjon for å forsvare dette. Bruk av konsulenter, arkitekter og kravene fra den statlige delen av NAV er kostnadsdrivende. Ble det undersøkt for lite før kjøpet?

Som fjellvettregel nr. 6 sier: «Vend i tide – det er ingen skam å snu.»

Det er på høy tid å stoppe opp, utrede alternativer og vurdere om vi heller bør selge bygget, bygge nytt, eller fortsette dagens løsning noen år til.