Geir Pollestad (Sp) er leder av Stortingets næringskomite

Anstendighet for pelsdyroppdretterne

Over 1200 dager etter at Frp, Høyre og Venstre ble enige om å forby pelsdyroppdrett i Norge har flertallet på Stortinget blitt enige om en ordning for å gi pelsdyroppdretterne full økonomisk erstatning.

- av Geir Pollestad, stortingsrepresentant Senterpartiet og leder i Stortingets næringskomite

Siden forbudet ble kjent og til nå har regjeringen og landbruksminister Olaug Bollestad (KrF) sammen med Høyre og Venstre forsøkt å løpe fra regningen. Det har vært en uverdig forestilling og totalt respektløst mot de familiene som er rammet av yrkesforbudet.

Vi i Senterpartiet var mot forbudet mot hold av pelsdyr. Det har ikke hindret oss fra å jobbe for at de som taper økonomisk blir kompensert for det. Nå har opposisjonen på Stortinget samlet seg for å sette et punktum for denne uverdige prosessen.

Det betyr at erstatningen økes. Flere pelsdyrbønder får erstatning. Erstatningen blir skattefri. Det er anstendig. Regjeringspartiene sa nei til en slik avtale. De sa nei til en anstendig løsning.

Landbruksminister Bollestad virker ikke å ha gitt opp sin utrettelige kamp mot pelsdyrbøndene. Hun sendte straks ut statssekretæren sin i krigen mot ordningen og med trussel om å sende saken til EU. Samtidig matet han byråkratene i Brussel med argumenter for å få stoppet støtteordningen. Det er bare trist å se på hvordan KrF har utviklet seg.

Senterpartiet har siden pelsdyrforbudet ble kjent jobbet for å ivareta pelsdyrbøndene og sikre en skikkelig erstatning. Til slutt kom vi i mål. Vi kjenner likevel ingen glede over denne saken, men det er likevel bra at rettferdigheten seiret til slutt.