Arbeidsfolk og bedrifter må gis større trygghet

Fredag la regjeringen frem en ny økonomisk krisepakke. Senterpartiet mener regjeringen nå må gå fra ord til handling. Tusenvis av arbeidsplasser står på spill. Leder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum mener arbeidsfolk og bedrifter må gis større trygghet.

Publisert: 29.01.2021 #Hedmark

- Vi må forlenge permitteringsordningen til 1.oktober og rette opp urettferdighetene i kompensasjonsordningen som har gjort at mange små bedrifter ikke får hjelp.  Det er uforståelig at regjeringa ikke følger opp de klare vedtak som Stortinget har gjort for å gi bedre forutsigbarhet for folk, sier Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum.

Svikter de ansatte i luftfarten

- Det er tusenvis av ansatte i luftfarten som lever i stor usikkerhet. Luftfarten som bransje ligger med brukket rygg og den siste ukas nedstenging både nasjonalt og av den norske grensa har brakt luftfarten inn i en enda dypere krise. Det er avgjørende viktig at det raskt kommer på plass en kompensasjonsordning for luftfarten. Tusenvis av arbeidsplasser står på spill og nå må regjeringen gå fra ord til handling, fortsetter Vedum.

Glemmer serveringsbransjen

- For serveringsbransjen er dette en svært krevende situasjon som har måttet kastet mat og tømt ut drikke. Senterpartiet mener for eksempel det burde være mulig å få kompensasjon for kostnader til smitteverntiltak og varer som går ut på holdbarhet. I tillegg burde serveringsmomsen blitt redusert, avslutter Trygve Slagsvold Vedum.