Fremskrittspartiet øker avgiften på diesel

Regjeringen øker avgiftene for å fylle opp finansminister Siv Jensens (Frp) statskasse med 655 millioner kroner ekstra.

Budsjettet for 2014 fra den blåblå regjeringen inneholder en avgiftsøkning på 52 øre per liter for avgiftsfri diesel.

I et brev til Stortinget skriver Jensen at hun på denne måten kan bidra til å fylle opp statskassen med 655 millioner kroner. Den største delen av denne summen, rundt 300 millioner kroner, vil komme fra avgiftsøkningen på såkalt avgiftsfri diesel. Dette er diesel til «traktorer, anleggsmaskiner og andre motorredskaper», ifølge brevet.

Ytterligere 70 millioner kroner skal hentes fra avgiftsøkning på oppvarming med oljefyr i private husholdninger. Det er for øvrig vedtatt fra før at oljefyring skal forbys fra 2020.

Siv Jensen gir skattelette til de rikeste i Norge. Så sender hun regningen videre til pensjonister som ikke har hatt råd til å bytte ut oljefyren sin, næringsdrivende og anleggsbransjen.

Fremskrittspartiet har lovet billigere drivstoff i valgkampene sine de siste årene.  Et nytt brutt valgløfte.  Hva blir det neste ?