- Elvestuen trenerer ulvejakta!

Sist endret: 27 09 2020

Rovviltnemdene vedtok i høst kvote for lisensfelling av ulv innenfor ulvesonen for 2020. Rovviltnemdene vedtok uttak av tre flokker; Letjenna og Mangen som er helnorske, og Rømskog som regnes som et grenserevir. Departementet kom nyttårsaften med vedtak om at bare en flokk kan tas ut, det et døgn før ulvejakta starter. - Det er tydelig at Ola Elvestuen prøver å trenere ulvejakta, sier Senterpartiets Sandra Borch.

- Dette er en feig strategi fra regjeringen, som prøver å gjemme et vedtak gjennom å komme med det timer før ulvejakta starter. Det er helt håpløst og et direkte hån mot de som bor i ulvesonen som har ventet på et vedtak. Departementet har hatt hele høsten på å komme med en avklaring i denne saken, og kommer med et vedtak bare timer før ulvejakta starter. Det er tydelig at Ola Elvestuen prøver å trenere ulvejakta, sier Senterpartiets Sandra Borch.

Borch mener også vedtaket er feil og at bestandsmålet for ulv er langt over det det skal være.

- Bestand av ulv er langt høyere enn det Stortinget har bestemt den skal være. Rovviltnemdene har gjort en grundig vurdering, og derfor anbefalt uttak av tre flokker noe som ville bidratt til å få bestand ned på det den skal være.

Borch reagerer sterkt på at departementet har brukt så lang tid på å klare å fatte vedtak og mener Elvestuen bevisst kommer med vedtaket timer før ulvejakta starter.

- De har hatt flere måneder på seg til å bestemme seg for hvor mange flokker som skal tas ut, jegere har tatt seg fri fra jobb, brøytet opp skogsbilveier og kartlagt ulv i hele jula for å være forberedt til årets jakt. Det er respektløst av regjeringen og Elvestuen å komme med et vedtak 12 timer før jakta starter. Dette er bare med på å skape enda større konflikter i rovdyrdebatten, og det er det ene og alene regjeringen som legger opp til.

Borch varsler at hun og Senterpartiet kommer til å ta saken opp på Stortinget allerede neste uke.

- Det er klart vi kommer til å fremme forslag som er i tråd med stortingets rovviltforlik så rakt Stortinget starter 6.januar, og som går på å ta ut alle tre flokkene i tråd med rovviltnemdens vedtak.