Et budsjett for sentralisering og utflagging av norske arbeidsplasser

Frp-leder Siv Jensen la i dag frem regjeringens forslag til statsbudsjett. Senterpartiets leder mener regjeringens forslag til statsbudsjett vil føre til ytterligere sentralisering av Norge.

– Dette er et budsjett som tar tjenester vekk fra folk. Ingen regjering har sentralisert mer enn Høyre og Frp. Men det er tydeligvis ikke nok å legge ned lensmannskontorer, sykehus, kommuner og fylker. I budsjettet er det altfor lite penger til kommunene. Det kommer til å gå utover barnehager, skoler og føre til trangere kår på sykehjem i hele landet, sier Trygve Slagsvold Vedum, leder av Senterpartiet.

Slagsvold Vedum mener videre at budsjettet svekker norske interesser og vil bidra til å flytte flere arbeidsplasser ut av Norge.

– Regjeringen reduserer deler av avgiften på sjokolade, men beholder avgiftsøkningen på varer som lettbrus og kildevann. Det betyr at tradisjonsrike selskaper som Oscar Sylte i verste fall må legge ned eller flytte produksjonen sin ut av Norge.
Regjeringen beholder 350-kronersgrensa for netthandel, og gjør dermed norske varer dyrere og utenlandske billigere. Dette er politikk for utflytting av norske arbeidsplasser. Høyre og FrP burde jobbe for flere arbeidsplasser i Norge, ikke flere i Sverige og Kina, fortsetter  Vedum.

Slagsvold Vedum sier regjeringen legger frem nok et budsjett som gir større forskjeller i Norge og rammer vanlige folk i hele landet.

– Nok en gang har regjeringen lagt frem et budsjett som gjør de aller rikeste i de største byene enda rikere, mens folk flest kun får smuler.  De som tjener over èn million får skattekutt, mens vanlige arbeidsfolk får omtrent ingenting. I tillegg øker bompengene i rekordfart, mens pendlerfradraget også i år går ned. Årets budsjett er derfor en dobbel straff for de som kjører til jobben, avslutter partilederen i Senterpartiet.