Fiskeri ett av Senterpartiets viktigste satsingsområder

Det er på tide at fiskerinæringa og folk langs kysten blir tatt på alvor. Derfor er fiskeri en av vinnerne i Senterpartiets alternative statsbudsjett, sier stortingsrepresentant Geir Adelsten Iversen (Sp).
Budsjettet blir lagt fram i sin helhet neste uke. Her går Senterpartiet inn for at fiskeriressursene skal forvaltes slik at den sikrer verdiskapning, arbeidsplasser og lokalsamfunn langs hele kysten.

Adelsten Iversen mener regjeringens politikk har ført til en sentralisering av fiskeriene.

Med Høyre og Frp i regjering har mer og mer fisk blitt tatt opp av færre hender. Det er de store og sterke som styrer, og det går på bekostning av vanlige folk. Det som foregår nå er nærmest et ran av lokalsamfunnene langs kysten, sier Adelsten Iversen.
Senterparti-politikeren er bekymret for framtida til den minste kystflåten.

Staten må bidra med tilskudd til fornyelse av sjarkflåten. I tillegg må vi få flere ungdommer inn i næringa. Slik det er i dag er det nærmest umulig å komme seg inn, det koster rett og slett for mye. Vi politikere har et spesielt ansvar for å sørge for at det går an å leve av fiske i lokalsamfunnene også i framtida, mener Adelsten Iversen.
Ikke minst mener han kontrollen med det såkalte turistfisket må trappes opp.

Utenlandske turister kommer til Norge og fyller frysebiler stappfulle med fisk og drar igjen. I sum er det enorme summer som blir tatt ut av landet, mens den ene fiskeriarbeidsplassen etter den andre forsvinner fra norske lokalsamfunn. Slik kan vi ikke ha det. Senterpartiet ønsker derfor sette av penger for å øke kontrollen med turistfiske, avslutter Adelsten Iversen.