Jeg ville ikke brukt akkurat de ordene, Erna!

Av Kjersti Toppe, Stortingsrepresentant Senterpartiet

Erna Solberg sin uttalelse i Stortingets trontaledebatt om at luftambulanseberedskapen aldri har vært bedre, har satt sinnene i kok. Lege Hanne Heszlein Lossius ber statsministeren om å slutte å servere usannheter, og politisk redaktør i Nordlys, Skjalg Fjellheim skriver at «Nå gjør du nordlendingene forbannet, Erna». Det er forståelig. For samtidig som statsministeren sto i Stortinget og fortalte røverhistorien om at regjeringen har styrket luftambulansetjenesten, sto tre flyambulanser i Finnmark på bakken grunnet mannskapsmangel.

Vel er vi vant med en regjering som har gjort det til vane å sette motsatte merkelapper på reformene sine. Som for eksempel når de kaller politireformen for nærpolitireformen og kommunereformen for en lokaldemokratireform. Heldigvis så er denne regjeringens tilslørende retorikk i stor grad blitt avslørt. Men å ha en statsminister som forteller usannheter på Stortingets talerstol foran den folkevalgte forsamling, er likevel drastisk. Og en rein provokasjon. Folk og fagfolk kjenner seg ikke igjen i denne Solbergske virkelighetsbeskrivelsen om en luftambulansetjeneste som skal være tryggere og bedre enn noen gang.

Regjeringen ville styrke luftambulansetjenesten, var de ordene som statsministeren kunne ha brukt. Men regjeringen har feilet. Regjeringen overså Akuttutvalgets råd om risiko ved anbud. De overså råd fra fagfolk om å sette krav til virksomhetsoverdragelse for å sikre kompetanse og stabilitet. Regjeringen grep ikke inn og fikk stoppet den skandaliserte anbudsprosessen som hadde alvorlige mangler. Regjeringen tok ikke styring og fikk opphevet kontrakten med Babcock, som var dårligst på kvalitet men vant på pris. Den svekkede beredskapen var varslet.

Statsministeren, som har skrevet bok med tittel «Mennesker, ikke milliarder», har her stått for det motsatte. Luftambulansetjenesten er avgjørende for helsetilbudet og akuttberedskapen i Nord- Norge. Men i anbudsprosessen var det milliarder, ikke mennesker, som gjaldt. Det var ene og alene krav til økonomi og effektivitet, som gjorde at Babcock vant anbudet. De tilbød en lavere pris enn Lufttransport FW AS, som i mange år hadde drevet tjenesten.  11 færre piloter og ett færre fly i Babcocks tilbud, har gjort tjenesten ustabil og sårbar. Selv tre måneder etter operatørbytte, er det utmeldte fly så å si hver eneste dag. Det har kostet samfunnet dyrt.

Statsminister fikk i spørretimen denne uken en sjanse til å rydde opp. Men hun klarte det ikke, og det virket heller ikke som hun ville det. Senterpartiet utfordret på om hun ville gjenta ordene om at beredskapen i luftambulansen aldri har vært bedre. Statsministeren svarte at luftambulanseanbudet er et bedre tilbud enn det vi har hatt tidligere.  Men det er en mager trøst for den risikofødende kvinne i Alta med press-rier at flytilbudet på anbudspapiret er styrket, når begge flyene står på bakken grunnet mannskapsmangel.

Luftambulansetjenesten er nå 100 mill.kr dyrere i året, men har dårligere stabilitet enn før. Saken er en politisk skandale. At beredskapen nå er bedre enn før, er usant. Både statsminister og helseminister hevder at situasjonen ikke har gått ut over pasientene. Det tror jeg ikke på.  Nå må regjeringen rydde opp og sikre Norge en stabil luftambulansetjeneste. Statsministeren har med sine ord fått fram regjeringens totale mangel på ydmyket. På ærlighet.  På forståelse. En innrømmelse og en beklagelse hadde vært på sin plass i saken.  Det handler tross alt om folks liv og helse.