Luftambulansekrisen er Høie sin skyld

Det er enighet mellom Norsk Flygerforbund og Babcock om overgang av personell. Senterpartiet støtter fullt ut kritikken fra Flygerforbundet mot helsemyndighetene i saken.

– Høie og regjeringen har ikke vist politisk lederskap. Krisen skyldes politisk unnfallenhet. Tilliten er sterkt svekket. Høie har bevisst ført landet ut i denne krisen da han lot helseforetakene gjennomføre et anbud der overføring av personell ikke ble sikret, sier Kjersti Toppe, helsepolitisk talsperson i Senterpartiet.

I pressemeldingen fra Helse- og omsorgsdepartementet skriver Høie at han er glad for enigheten og at han tar avstand fra kritikken fra Flygerforbundet. Han viser til at han har tatt ansvar ved å hindre at «denne konflikten rammet pasientene» og iverksatt kompenserende tiltak.

– Med disse uttalelsene viser helseministeren at han fremdeles ikke forstår sitt ansvar for at krisen oppsto. Høie bagatelliserer beredskapskrisen til en « konflikt» mellom to parter som er i lønnsforhandlinger. Det er en provokasjon. Det er Flygerforbundet som har tatt ansvar i denne saken og gitt folk i nord muligheten til å få tryggheten tilbake, ikke regjeringen, sier Kjersti Toppe.

Selv om Flygerforbundet og Babcock har kommet til enighet, mener Senterpartiet at den politiske saken ikke er over.  Stortinget har vedtatt en evaluering, mens kontroll og konstitusjonskomiteen har stilt oppfølgende spørsmål til Høie.

– Det er fremdeles en bekymring for hva som skjer med flyteknikerne og om pilotene faktisk blir.  At denne saken kan få en positiv utgang og at kompetanseflukten hos pilotene kanskje kan stoppes, er veldig bra. Men dette skjer i tilfelle ikke på grunn av Høie, men på tross av Høie. Helseministeren står tilbake ekstremt svekket, avslutter Toppe.