Navarsete: - Forsvaret ribbet for forslag til nye investeringer

I dagens spørretime på Stortinget tok Senterpartiets forsvarspolitiske talskvinne, Liv Signe Navarsete, et kraftig oppgjør med regjeringens foreslåtte langtidsplan for Forsvaret.

- Det virker som regjeringen ikke har lest det de selv skriver. På den ene siden påpeker den at landet vårt i dag står overfor flere sikkerhetsutfordringer enn vi noen gang har gjort siden slutten av den kalde krigen. På den andre siden foreslår de en langtidsplan med minimal økning i personell og ribbet for forslag til nye investeringer for Forsvaret i den kommende fireårsperioden! Det er nesten ikke til å tro!, sier Navarsete.

Navarsete gjør det klart at hun mener stortingsflertallet nå har kun to valg. - Enten må et flertall på Stortinget svare på Norges sikkerhetsutfordringer ved å gå sammen om en kraftfull styrking av Forsvaret, eller så må Stortinget sende hele planen i retur til regjeringen!, fastslår Navarsete.

- Vi kan ikke akseptere en plan der Hæren hverken får stridsvogner eller helikopter. Der Forsvaret har for få soldater, og der det ikke ligger noen investeringsplan for Sjøforsvaret, sier Navarsete.