Ja til Østfold, nei til Viken

Av Trygve Slagsvold Vedum, leder og stortingsrepresentant for Senterpartiet

Regjeringens regionreform har vært et planløst kaos helt siden unnfangelsen. Nå er det på høy tid å sette foten ned og stoppe galskapen en gang for alle.

Derfor sier jeg nei til storfylket Viken og ja til at Østfold skal fortsette å være et selvstendig fylke.

De siste årene har jeg reist mye i Norge. Jeg har møtt folk som lever av havet, folk som jobber på nærbutikken, lærere på den lokale skolen, hjelpepleiere som tar vare på de eldre i bygda, bonden som produserer mat.

Det Norge vi er så glade i, er et Norge der arbeidsplasser, tjenester og ressurser er spredd over hele landet. Slik vil jeg at det skal fortsette å være. Derfor mener jeg at Viken er en meningsløs konstruksjon. Det er ingen logikk i at Haugastøl, på grensa til Vestlandet, skal ligge i samme fylke som Kornsjø, helt sørøst i Østfold på grensa til Sverige.

Hva er egentlig logikken bak at Møre og Romsdal, med sine 265 000 innbyggere, ifølge regjeringa er stort nok til å stå alene, mens Østfold, med sine 295 000 innbyggere, må tvinges sammen med to andre fylker for å bli et gigantfylke med 1,2 millioner innbyggere?

Senterpartiet kjemper for en annen politikk enn den som føres av Høyre, Frp og Venstre. Vi ønsker ikke å tvinge fylker til å slå seg sammen. Denne høsten står vi derfor overfor et avgjørende slag for hvordan Norge skal se ut i framtida.

Dagens fylker har bestått i mange hundre år. Fylkene har vært en historisk suksess og har gjort veien kortere mellom de styrende og de styrte her i landet.

Denne suksessen virker det ikke som dagens regjering ser verdien av. Aldri før har Norge opplevd så mange og så sterke sentraliseringsreformer som vi har gjort de siste årene. Kommuner har blitt slått sammen med tvang.

Flere velfungerende lensmannskontorer i Østfold er lagt ned. Resultatet er mindre politi på gata.

Med regjeringens regionreform vil landet vårt sentraliseres ytterligere. Reformen ble utformet gjennom et hastearbeid på en skrivepult. På kontoret satt tvangskameratene Høyre, FrP, Venstre og Krf med Norgeskart, linjal og blyant og tegnet opp nye fylkesgrenser.

Senterpartiet har gjennom hele prosessen vært svært kritisk til regionreformen. I månedene som kommer står vi overfor et veivalg.

Et veivalg som kommer til å få stor betydning for hvordan Norge skal se ut i framtida. Jeg og resten av Senterpartiet kommer til å gjøre det partiet kan for å stoppe regionreformen, tvangen og sentraliseringen.