Pelsdyrforliket en bløff!

Sist endret: 27 09 2020

I dag har stortingets næringskomité avgitt innstilling i saken om innføring av et forbud mot pelsdyr, samt kompensasjonsordninger som følge av dette forbudet.
– Senterpartiet har i det lengste trodd at regjeringspartiene skulle innse at en så alvorlig sak trenger en langt bedre og grundigere behandling. Istedenfor har vi nå fått en innstilling som tydeliggjør at budskapet i forrige ukes pressekonferansen i Vandrehallen var feilaktig, sier næringskomiteens leder Geir Pollestad (Sp).

Senterpartiet reagerer sterkt på at regjeringspartiene ikke vil gi en full erstatning til pelsdyrbøndene som nå må avvikle pga en politisk hestehandel. Det er altså de rundt 200 pelsdyrbøndene og deres familier som nå må ta konsekvensene av vi har en regjering som for første gang innfører et næringsforbud.

Så sent som i 2017 gjorde Stortinget et vedtak om at næringa IKKE skulle avvikles - men tvert imot utvikles. At Høyre, FrP og KrF nå ofrer disse familienes økonomiske fremtid for å klore seg til makta, er helt uvirkelig. Men enda verre er det at de ikke tar ansvar for egen politikk og gir disse bøndene en erstatning for de verdier de nå blir fratatt, sier Pollestad.

Når H, FrP, KrF og V forrige uke stod i stortingets vandrehall og sa at nå skulle alt bli så bra for de berørte familiene var det intet annet enn en gedigen bløff. Det vil fortsatt være sånn at uskyldige pelsdyrbønder vil sitte igjen med store økonomiske tap. I dag sitter det mange fortvilte mennesker rundt om i landet og ser at deres fremtid nå blir torpedert – og at det er de som må ta følgene av forhandlingene på Granavollen. Hvor er anstendigheten til stortingspolitikerne fra Høyre, FrP, KrF og Venstre? spør Pollestad.

Senterpartiet har varslet at vi vil stille med alle våre representanter i stortingssalen når denne saken skal voteres over den 13. juni. Det betyr at samtlige stortingsrepresentanter må møte opp og stemme for eller mot at pelsdyrbøndene skal få full erstatning for de økonomiske tap de lider som følge av dette forbudet.

Vi vil appellere til at representantene fra H, Frp og KrF må kjenne på om de har samvittighet til å stemme mot å gi pelsdyrbøndene full erstatning, avslutter Pollestad.